• blad nr 12
  • 16-6-2001
  • auteur G. van der Mee 
  • Redactioneel

 

Wetje basisvorming 'zonnebank in de Sahara

Ondanks de tegenstemmen van VVD en D66 werd het noodwetje¹ basisvorming toch aangenomen. Maar eigenlijk bleef iedereen met een kater achter.
D66-Kamerlid Ursie Lambrechts noemde het wetsontwerp net zo overbodig als een Œzonnebank in de Sahara¹. VVD-Kamerlid Clemens Cornielje had het over een Œkiest-u-maar-beleid¹.
Staatssecretaris Adelmund bleef onverstoorbaar onder alle kritiek. Ze vond de basisvorming niet Œmislukt¹. Bij het wettelijk vastleggen van de huidige situatie zijn volgens haar alle scholen gebaat.
Toch hebben de critici niet helemaal ongelijk, want de situatie ligt erg ingewikkeld. Met het nu, door steun van PvdA, CDA, GroenLinks, SGP en Christen Unie aangenomen wetje, mogen scholen zelf uitmaken welke leerstof wordt aangeboden. Ook het niveau kan worden aangepast aan de leerlingen. Bij de invoering van de basisvorming in 1993 ontstond er direct veel commotie over de overladenheid van het programma. De inspectie velde in 1999 een vernietigend oordeel over het uitblijven van de beoogde didactische vernieuwingen. Voor het vbo waren de vijftien vakken te zwaar, voor havo/vwo juist te licht. Het Œnoodwetje¹, zoals de staatssecretaris het noemde, maakt wel een eind aan de overladenheid, maar geeft geen antwoord op de vraag wat de overheid nu eigenlijk nog wil. Dat antwoord wordt verwacht van de Onderwijsraad, die dit najaar een advies uitbrengt over een lesprogramma voor de basisvorming. Op basis daarvan gaat de staatssecretaris opnieuw een wetsvoorstel maken. Dat zou dan in 2004 moeten worden ingevoerd. Het is de vraag of dit kabinet het nog eens zal worden over een nieuwe opzet. De VVD is vóór splitsing van de basisvorming naar het niveau van havo/vwo, vmbo en de theoretische leerweg. Daar is de PvdA tegen. Het is zeer twijfelachtig of de partijen er nog deze kabinetsperiode uit zullen komen.

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.