• blad nr 12
  • 16-6-2001
  • auteur R. Sikkes 
  • Redactioneel

 

Weer samen naar school heeft extra geld nodig

Het lijkt er op dat voor het eerst sinds jaren weer meer kinderen naar speciale scholen voor basisonderwijs gaan. En je ziet dat er sprake is van een hoge uitstroom ná de basisschool van leerlingen naar het speciaal voortgezet onderwijs. Als je die ontwikkelingen ziet, kun je je de vraag stellen of er geen extra investeringen nodig zijn om de problemen op te lossen.²

Dick de Cloe, onderwijsspecialist in de Tweede Kamer voor de PvdA, stelde naar aanleiding van het bericht in HOb 11 vragen over het oplopende aantal leerlingen dat wordt verwezen naar speciale scholen voor basisonderwijs. In de afgelopen jaren daalde de verwijzing van 3,8 naar 3,2 procent, maar aan die daling is een eind gekomen en 2001 zal een lichte stijging laten zien, voorspelde de Expertgroep plaatsingsbeleid op een conferentie. Een van de knelpunten is dat scholen met veel Œzorgleerlingen¹ hun wsns-budget noodgedwongen opmaken aan verwijzingskosten, waardoor er niet of nauwelijks geld over is om te investeren in preventie en hulp aan zwakke leerlingen.
De Cloe vraagt zich daarom af of het niet tijd wordt voor een structurele verhoging van het budget van Weer samen naar school. ³Er is voor het oplossen van de wachtlijsten en andere werkzaamheden van de Expertgroep plaatsingsbeleid twee keer 25 miljoen gulden beschikbaar gekomen. Maar als je nu ziet dat het dalende lijntje weer omhooggaat, moeten we toch eerder denken aan een structureel hoger bedrag. Omdat de geluiden over stagnatie van de daling al langer rondgaan, heb ik Adelmund gevraagd om bij het gevecht om de miljoenen in de voorjaarsnota ook aan Weer samen naar school te denken en die twee maal 25 miljoen structureel te maken. Dat is niet gebeurd. Maar als je dan nu ziet dat de verwijzing stijgt, lijkt het mij niet meer dan logisch dat er geïnvesteerd wordt in het verbeteren van wsns.

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.