• blad nr 17
  • 9-10-2004
  • auteur . Overige 
  • Column

 

Vals liedje

De vorige keer sloot ik mijn column af met de wens dat de bezuiniging op onderwijsachterstanden van tafel zou gaan. Vandaag is de tweede dag van de algemene beschouwingen in de Tweede Kamer. En het is me een spektakel! Nog voor het debat begonnen was, lag er een voorstel van de coalitie om de kabinetsplannen aan te passen. Gisteren werd door het hiervoor samengestelde gelegenheidsbandje Maxime, Jozias en Boris luidruchtig het liedje ‘Wij zijn wijs, handen af van het onderwijs’ gezongen. Het was het boze kabinet dat voor alle bezuinigingen op onderwijsachterstanden had gezorgd. Daarbij luchtig voorbijgaand aan het feit dat zij alledrie het regeerakkoord hadden getekend waar dit in stond. Jozias van Aartsen zong het hardst van allemaal, maar ook een beet vals. Op de vraag van Wouter Bos waarom hij de eerdere voorstellen om deze bezuiniging van tafel te krijgen niet had gesteund, zei hij: “Oh, maar we wilden een goed moment afwachten.” Alsof de onrust die dit allemaal veroorzaakt heeft in het onderwijs, er niet toe doet.
Iedereen is dus voor de gek gehouden, want de VVD wist toch wel dat de bezuiniging niet door zou gaan. Natuurlijk omarmde Zalm vervolgens de voorstellen van de coalitie om deze bezuinigingen te schrappen. Niet zo gek want het door VVD en CDA vermaledijde gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid gaat er toch aan. Het geld moet namelijk specifiek naar de voorschool, de schakelklassen en de leerlingbegeleiding in het vmbo. Allemaal heel goede zaken, waar ik al jaren voor pleit. Maar wel pech voor de activiteiten die daar niet onder vallen, pech voor alle bovenschoolse activiteiten die inmiddels ontwikkeld zijn, pech ook voor de kinderen tussen de vier en twaalf jaar die niet in een schakelklas passen en vooral pech voor de autonomie van de scholen. Want dat wordt zo langzamerhand wel het meest valse liedje dat door de coalitie van VVD, CDA en D66 is gezongen.

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.