- blad nr 13
- 26-6-2004
- auteur T. Snel
- Redactioneel
Ombudsman voor ouders
De structuur van het onderwijs is steeds ingewikkelder en ouders zien vaak door de bomen het bos niet meer. “De nationale ombudsman informeert ouders over hun rechten en bemiddelt bij geschillen en klachten”, legt Sadik Harchaoui, directeur van Forum uit. Hoogleraar pedagogiek Micha de Winter zet enorme vraagtekens bij het voorstel. “Allochtone ouders vinden het al ontzettend moeilijk om naar school te gaan en daar hun probleem neer te leggen. Wat moeten ze met een nationale ombudsman?” Als er geld voor is zou het volgens hem goed zijn om deze ouders uit te leggen hoe een Nederlandse school werkt. “Maar wat vooral aan de orde moet komen is: wat wordt er van jou als ouder verwacht om de kansen voor je kind te vergroten.”
Zeki Arslan van Forum wil de cumi-gelden in het voortgezet onderwijs inzetten voor huisbezoeken van mentoren en leerlingbegeleiders. “Zo proeven ze ook wat van de sociale cultuur van de leerlingen.” Hij hekelt de tienminutengesprekken. “Die getuigen van Hollandse krenterigheid. In die tien minuten moet de hele ontwikkeling van het kind worden doorgenomen. Ze kunnen beter worden afgeschaft.” Volgens onderzoeker Ria Bronneman van het sociaal en cultureel planbureau zou de komst van meer allochtone leerkrachten de communicatie tussen ouders en school kunnen verbeteren. “We moeten uitzoeken hoe we allochtonen kunnen interesseren voor de lerarenopleiding.” Eerdere projecten om meer allochtonen voor de klas te krijgen zijn niet erg succesvol geweest.
Volgens Wim Meijnen van de Onderwijsraad zijn de laagopgeleide allochtone ouders sowieso zeer moeilijk te bereiken. “Ook op de islamitische scholen komen deze ouders niet naar de school om te praten.” Onderzoeker Paul Jungbluth van het ITS merkt op dat de sociale afstand tussen leerkrachten en kansarme ouders gigantisch is. “Leerkrachten herkennen zich in vrijwel niets bij achterstandsleerlingen.” Vanuit de overvolle zaal komt de opmerking dat het onbegrijpelijk is dat de oalt-leerkrachten aan de kant worden gezet, terwijl zij een cruciale rol hebben in de communicatie tussen school en ouders.