• blad nr 13
  • 26-6-2004
  • auteur G. van der Mee 
  • Redactioneel

 

De grootste lobby ooit

In meer dan 105 landen hebben kinderen en politici meegedaan aan de Grootste lobby ooit, een internationale onderwijsactie van de Global Gampaign for Education die aandacht wil vestigen op de 113 miljoen kinderen die nog steeds niet naar school gaan. Nederlandse scholen haalden dit jaar 67.000 handtekeningen op, bestemd voor premier Balkenende. Als voorzitter van de Europese Unie moet hij er op Europees niveau voor zorgen dat de regeringsleiders de beloften om meer geld en aandacht te besteden aan goed basisonderwijs nakomen. Een van de millennium targets die de Verenigde Naties hebben afgesproken, is dat uiterlijk in 2015 elk kind gratis basisonderwijs krijgt. In Nederland hebben twintig onderwijs- en ontwikkelingsorganisaties als AOb en Novib hun krachten gebundeld in de campagne Recht op onderwijs. Het is gelukt om het deel van het budget van ontwikkelingssamenwerking dat wordt besteed aan basisonderwijs te verhogen. Het Europees parlement besloot vorig jaar om het bedrag voor basisonderwijs in de ontwikkelingslanden te verdrievoudigen.
De 67.000 handtekeningen worden volgende week dinsdag aangeboden aan minister van Ontwikkelingssamenwerking, Van Ardenne. Haar wordt gevraagd de lobby in Europa voort te zetten. Op de website www.rechtoponderwijs.nl is informatie over andere activiteiten te vinden. Voor volgend jaar is de onderwijsweek gepland van 24 t/m 29 april 2005, het thema zal de zijn de achterstelling van meisjes in hun deelname aan het onderwijs.

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.