- blad nr 12
- 12-6-2004
- auteur . Overige
- Redactioneel
Eis eerlijk gemaakte sportkleding
Novib, de Schone kleren kampagne (SKK) en de vakbeweging grijpen de Olympische spelen aan om de misstanden in de sportkledingindustrie aan de kaak te stellen. De campagne Fair play op de spelen richt zich op de sportsector om de beloning en arbeidsomstandigheden van werknemers die sportkleding maken te verbeteren. De sportsector moet het inkoopbeleid onder de loep nemen en ervoor zorgen dat hun eigen gedragscodes ook bij hun toeleveranciers in praktijk worden gebracht. Het Internationaal Olympische Comité, het NOC-NSF en de sportbonden zouden ook zelf stelling moeten nemen, bijvoorbeeld door in marketingcontracten als voorwaarde op te nemen dat sponsors de internationaal erkende arbeidsrechten naleven.
De campagne vindt gelijktijdig plaats in heel Europa, de VS, Canada en Australië en in de productielanden als Cambodja, Thailand, Indonesië en Bulgarije. In Nederland richt de campagne zich speciaal op Asics, de hoofdsponsor van het Nederlands Olympisch team.
Ook u kunt een bijdrage leveren aan de campagne. Op de website www.fairolympics.nl kunt u campagnematerialen (posters, actiekaarten, folders en stickers) bestellen en een petitie aan Asics en het IOC ondertekenen.