- blad nr 12
- 12-6-2004
- auteur . Overige
- Column
De bedrijfsschool
Fokker is inmiddels failliet gegaan maar de vliegtuigbouw in Papendrecht groeit en bloeit als nooit tevoren. Stork bouwt hier onderdelen voor de Airbus A380. Onderdelen van glare, een nieuw zeer licht en sterk materiaal. Dit materiaal is een uitstekend voorbeeld van innovatie in onze ‘traditionele’ industrie. Er is veel veranderd. Eén ding echter niet en dat is de bedrijfsschool. Een fenomeen dat vooral in de metaalsector weer aan populariteit wint. In de afgelopen weken bezocht ik de bedrijfsscholen van Damen Shipyards en Hollandia. Bedrijfsscholen met een eigen karakter, waar vakmanschap hoog in het vaandel staat. Zij brengen leerlingen intensief in aanraking met de praktijk. Leren en werken gaan hand in hand. Het bedrijf leidt zo haar eigen professionals op. Professionals die door de landelijke eindtermen een erkend mbo-diploma ontvangen. Juist in een sector waar de vakmensen dun gezaaid zijn kan een bedrijfsschool de belangstelling voor en de kwaliteit van het beroep verhogen.
Ook in het onderwijs zien we daarom het fenomeen bedrijfsscholen ontstaan: Opleiden in de school. Er zijn inmiddels verschillende pilots gestart en steeds meer scholen tonen belangstelling voor deze nieuwe vorm van opleiden. Opleiden in de School is geen vrijblijvende keuze. Het opleiden moet ingebed zijn in de totale schoolcultuur en vraagt specifieke begeleiding. Opleiden in de school is ook geen autonome bezigheid. Lerarenopleiding en school werken nauw samen aan een praktijkgerichte opleiding die voldoet aan de door de minister vastgestelde bekwaamheidseisen. Het wordt echter wel tijd dat diezelfde minister de randvoorwaarden vaststelt. Alleen zo kunnen de pilots uitgroeien tot volwaardige opleidingen.