• blad nr 12
  • 12-6-2004
  • auteur . Overige 
  • Column

 

De bedrijfsschool

Als zestienjarige mavo-leerling was ik te gast op de opendag van de bedrijfsschool van vliegtuigbouwer Fokker in Papendrecht. Het programma startte met een imponerende rondleiding. Vervolgens mocht ik in de school met behulp van klinknagels een model maken. De dag eindigde met een gesprek met de personeelsadviseur. Ja, als vliegtuigfanaat had ik genoten maar mijn voorkeur ging toch uit naar de havo.
Fokker is inmiddels failliet gegaan maar de vliegtuigbouw in Papendrecht groeit en bloeit als nooit tevoren. Stork bouwt hier onderdelen voor de Airbus A380. Onderdelen van glare, een nieuw zeer licht en sterk materiaal. Dit materiaal is een uitstekend voorbeeld van innovatie in onze ‘traditionele’ industrie. Er is veel veranderd. Eén ding echter niet en dat is de bedrijfsschool. Een fenomeen dat vooral in de metaalsector weer aan populariteit wint. In de afgelopen weken bezocht ik de bedrijfsscholen van Damen Shipyards en Hollandia. Bedrijfsscholen met een eigen karakter, waar vakmanschap hoog in het vaandel staat. Zij brengen leerlingen intensief in aanraking met de praktijk. Leren en werken gaan hand in hand. Het bedrijf leidt zo haar eigen professionals op. Professionals die door de landelijke eindtermen een erkend mbo-diploma ontvangen. Juist in een sector waar de vakmensen dun gezaaid zijn kan een bedrijfsschool de belangstelling voor en de kwaliteit van het beroep verhogen.
Ook in het onderwijs zien we daarom het fenomeen bedrijfsscholen ontstaan: Opleiden in de school. Er zijn inmiddels verschillende pilots gestart en steeds meer scholen tonen belangstelling voor deze nieuwe vorm van opleiden. Opleiden in de School is geen vrijblijvende keuze. Het opleiden moet ingebed zijn in de totale schoolcultuur en vraagt specifieke begeleiding. Opleiden in de school is ook geen autonome bezigheid. Lerarenopleiding en school werken nauw samen aan een praktijkgerichte opleiding die voldoet aan de door de minister vastgestelde bekwaamheidseisen. Het wordt echter wel tijd dat diezelfde minister de randvoorwaarden vaststelt. Alleen zo kunnen de pilots uitgroeien tot volwaardige opleidingen.

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.