• blad nr 12
  • 12-6-2004
  • auteur G. van der Mee 
  • Redactioneel

 

Europa

Jong twee talen leren, een Europa-certificaat invoeren en minder subsidie naar landbouw. Dat is het recept van de Onderwijsraad voor meer Europa in de Nederlandse onderwijssoep.
Het kon niet uitblijven, in de week van de Europese verkiezingen moest ook de Onderwijsraad zijn licht laten schijnen over de ‘Europese invloeden’ in het onderwijs. Twee adviezen verschenen er en het is wel duidelijk dat er veel meer aandacht moet komen voor Europa in het onderwijs. Om later beter te kunnen omgaan met de buren zouden kinderen op de basisschool, naast het Engels, nog een tweede vreemde taal moeten leren. Bovendien denkt de Onderwijsraad dat de oriëntatie van het Nederlandse onderwijs op Europa nog veel te beperkt is. Dat kan verholpen worden met het invoeren van een ‘Europa-competentie’. Het vermogen om te kunnen functioneren en participeren in Europa kan dan aangetoond worden door het behalen van een certificaat.
Als we meer ‘kennismaatschappij’ willen zijn, dan lijkt het wenselijk om in Europa minder subsidie te geven aan landbouw en meer aan onderwijs, zo vindt de raad. Verschuiving van de gelden is hard nodig. Voorts is de huidige uitwisseling van studenten onder de maat. Eén op de drie studenten in het hbo en de helft van de universitaire studenten zou moeten meedoen aan een uitwisselingsprogramma.

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.