• blad nr 12
  • 12-6-2004
  • auteur R. Sikkes 
  • Redactioneel

 

Rendement lerarenopleiding voortgezet onderwijs zorgwekkend

De lerarenopleidingen voor het voortgezet onderwijs hebben een ‘zorgwekkend laag rendement’. Ongeveer vier van de tien eerstejaars maken de opleiding echt af. Omdat de beginners in het voortgezet onderwijs na anderhalf jaar ook nog eens massaal afhaken, staat van de tien eerstejaars uiteindelijk maar een kwart voor de klas. Daarmee doen de lerarenopleidingen voortgezet onderwijs het beduidend slechter dan alle andere hbo-opleidingen.

De pabo daarentegen voldoet veel beter dan alle andere hbo-opleidingen aan haar rol als hofleverancier van leraren basisonderwijs. De pabo’s maakten een stormachtige groei door en de helft van de eerstejaars blijft in het onderwijs werken. Dat lijkt ‘het maximaal haalbare’, zo constateren de onderzoekers van het Researchcentrum voor onderwijs en arbeidsmarkt (ROA) van de Universiteit Maastricht in het onderzoek Het functioneren van de arbeidsmarkt in het onderwijs. Het onderzoek werd verricht in opdracht van de inspectie.
Het Roa is nogal verbaasd over de enorme verschillen tussen de twee onderwijssectoren. Voor beide gold namelijk de afgelopen jaren dat er een tekort was en dat de beloning voor startende leraren uitstekend is, de hoogste in vergelijking met andere hbo’ers. Blijkbaar is het beeld van werken in het voortgezet onderwijs niet gunstig en lijkt werken in het basisonderwijs aanlokkelijker. Duidelijk is wel dat ondanks alle tekorten scholen voor voortgezet onderwijs niet erg scheutig zijn met vaste contracten.
Een beeld dat bevestigd wordt een onderzoek van Elsevier/SEO. Leraren voortgezet onderwijs scoren daar laag op baanzekerheid. Bovendien blijkt dat enorme salaris voor startende leraren in het voortgezet onderwijs nogal tegen te vallen. Veel leraren vo krijgen namelijk een deeltijdbaan en halen daardoor nooit en te nimmer dat mooie starterssalaris.

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.