• blad nr 8
  • 17-4-2004
  • auteur . Overige 
  • Redactioneel

 

Aantal calamiteiten op school neemt toe

Bij een ramp op school reageert iedereen anders. De ene leerkracht vangt emotionele leerlingen op, de ander kruipt thuis achter zijn pc om de rouwdienst op papier te zetten. “Van belang is tolerant te zijn en respect te tonen op een moment dat iedereen op zijn tenen loopt”, zo bleek tijdens het congres Calamiteiten in het onderwijs, dat de KPC-groep op 8 april in Ede hield.

Calamiteiten op school komen steeds vaker voor. Dat blijkt niet alleen uit de media, maar dat merkt ook het calamiteitenteam van de KPC-Groep. “Wij worden gemiddeld een tot twee keer per week gebeld voor ondersteuning”, zegt projectleider Ine Spee. “De laatste maanden lijkt het toe te nemen.” Er wordt vooral een beroep gedaan op het calamiteitenteam bij de dood van een leerling of een leerkracht. Spee: “Maar in toenemende mate komen er telefoontjes binnen over geweld naar leerkrachten.” Maar ook over seksueel geweld van leerkracht naar leerling en over loverboys. Elke school krijgt wel een keer te maken met de dood van een leerling of een leerkracht. Het hebben van een draaiboek blijkt nuttig. Het is een checklist en geeft veiligheid en structuur. “Zorg dat de structuur goed is, daardoor krijg je tijd voor verdriet en verwerking”, zegt de directeur van een school voor voortgezet onderwijs in Emmeloord. Vorig jaar verongelukte een leerlinge van zijn school en de ouders vroegen de school de begrafenisplechtigheid te regelen. “Ik zou het zo weer doen als ik het verzoek kreeg”, zegt de directeur. Het bleek heel waardevol voor de rouwverwerking van leerkrachten, leerlingen en de ouders van het overleden meisje. Die zeiden na afloop van de begrafenis: “Dit is het mooiste wat ons is overkomen in deze beroerde week.”
Een school kampt met allerlei beslissingen op het moment dat er iets ernstigs gebeurt. Laat je bijvoorbeeld de diploma-uitreiking doorgaan? Of het schoolreisje. “Het maakt niet uit wat je beslist als je communicatie naar de ouders maar goed is”, zegt Spee. “Leg uit wat je doet en waarom je het doet.”
Het omgaan met de pers blijkt een van de moeilijkste dingen voor de scholen. Ook directeur Gerard van Miltenburg van het Terracollege in Den Haag, werd overvallen door de media. Binnen tien minuten nadat leerkracht Hans van Wieren is doodgeschoten op zijn school, stond de pers al op de stoep. Hij was dan ook erg blij met de persvoorlichter die hij een dag later had. Van Miltenburg: “Op een gegeven moment heb ik aan de pers gevraagd: ‘Wilt u ons de gelegenheid geven het intern te verwerken?’ Toen werd er wel meer terughoudendheid betracht.”
Van Miltenburg hield een emotioneel verhaal wat hem allemaal is overkomen in de dagen en de weken na de moord op Van Wieren. De schok van de moord, maar ook de impact van de leerlingen die een demonstratie hielden voor Murat, de leerling die Van Wieren doodschoot. Van de 26 demonstrerende leerlingen zijn er 23 met de nodige begeleiding weer terug op school geplaatst. Drie zitten er nog in de time-outklas. Moeilijk was ook het omgaan met de bedreigingen die hijzelf heeft gekregen: ‘Ze hebben de verkeerde neergeschoten, het had de directeur moeten zijn.’
Het duurt nog even voor de rust op het Terracollege geheel is teruggekeerd. Deze week is namelijk de rechtszaak tegen Murat begonnen.

Dit bericht delen:

© 2023 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.