- blad nr 15
- 6-9-2003
- auteur . Overige
- Column
Jamala
Het gaat over Jamala. Deel 2 van de serie Groep 8 in het NPS-programma Gewest toont op schrijnend objectieve wijze wat IQ-racisme is. Jamala zit in groep acht en wil naar de havo. Ze komt uit Somalië en kan, naar onze maatstaven, niet anders dan getraumatiseerd zijn. Haar vader en haar broer werden voor haar ogen vermoord. Met haar moeder en een ander broertje vluchtte ze een paar jaar geleden naar Nederland. Maar eigenlijk doet dat er niet eens zo toe voor dit relaas. In het filmpje zie je haar, snel van begrip en eigenzinnig, leuk meedoen met klas- en schoolpleinactiviteiten. De juf vindt haar niet goed genoeg voor de havo en heeft een echte IQ-test laten afnemen. En kijk, de juf heeft gelijk. Jamala heeft een IQ van 79 en dat is wel erg laag want het gemiddelde ligt toch op 100. Dit vertelt juf aan Jamala en haar moeder in een oudergesprek. Ze voegt eraan toe dat het ook daarom is dat ze die taalfouten maakt. Jamala moet naar het leerwegondersteunend onderwijs (lwo). Daar zal ze persoonlijke aandacht krijgen. Jamala heeft met haar hand voor haar ogen zitten luisteren, Ze loopt weg, gekwetst en waardig tegelijk. Haar moeder roept naar de juf: 'Dit is ander verhaal. Dit is ander verhaal.'
In het volgende fragment zien we juf en Jamala verder praten. Jamala: 'Ik ga liever dood dan naar het lwo.' Waarop de juf tegen de camera zegt: 'Ze is 13, ze vertoont heel erg tegenstand, ze heeft een brutale mond.' Tegen Jamala zegt ze: 'Ik heb het beste met je voor. Wat is er mis met het lwo? Bewijs het maar als je zo nodig naar de havo wilt.' Vervolgens zitten ze samen in de auto naar een lwo-school. Oh, wat ziet het er allemaal aantrekkelijk uit volgens de juf en een docent aldaar. 'Jamala loopt niet echt warm', merkt de interviewer op. 'Nee', zegt de lwo-docent, 'dit is geen kind dat het snel zal laten merken.' 'Hoe weet u dat?', vraagt de interviewer. 'Dit weet ik. Dit heeft ze zichzelf ingeprent.'
En wij als kijkers hebben de oer-Nederlandse boodschappen meegekregen. Het ligt aan het kind, aan haar aanleg, haar puberteit en haar karakter. Niet aan het Nederlandse schoolsysteem of aan de kortzichtige ideeën van docenten.
Hirsi Ali, nu je van de VVD bent, kun je Jamala niet redden. Heel jammer.