- blad nr 15
- 6-9-2003
- auteur R. Sikkes
- Redactioneel
SBO: uitval tot speerpunt
Op het congres Effectief investeren van afgelopen woensdag presenteerde SBO drie speerpunten: het bestrijden van uitval, het ontwikkelen van centres of excellence voor alle verschillende onderwijsvormen en het versterken van het ondernemerschap van instellingen.
Met de Agenda 2006 claimde SBO - waar ook de AOb deel van uitmaakt - dat er ongeveer 4 miljard euro nodig is om een flinke kwaliteitsslag in het Nederlandse onderwijs nodig is. Dan nog blijft Nederland qua onderwijsinvesteringen een middenmoter, maar nu zitten we op Oost-Europees niveau. Onder druk van de recessie besloot het kabinet anders. Onderwijs wordt weliswaar gespaard, maar de investeringen zijn beperkt. SBO wil dat het kabinet aangeeft hoe de politiek de investeringen in onderwijs de komende jaren wel op een behoorlijk niveau denkt te brengen. De 700 miljoen euro beschouwt SBO als een begin en wil dat een nationaal innovatieplatform het gebruikt als 'aanjaaggeld' om tot meer te komen. Bovendien moet het fonds onderzoeken hoe dat geld zo effectief mogelijk ingezet kan worden. Tot op heden hebben investeringen weinig zichtbaar effect gehad omdat vernieuwingsplannen te veel vanuit de overheid gestuurd werden, in plaats van scholen zelf verantwoordelijk te maken. Daarom wil SBO dat nu de instellingen aan zet zijn. Scholen, instellingen en leraren worden uitgenodigd om voorstellen te doen voor onderwijsvernieuwingen die effectief zijn. "Talent wordt gemobiliseerd."
Het SBO stelt het bestrijden van de uitval in het onderwijs als topprioriteit. Meer jongeren moeten worden opgeleid tot tenminste mbo-niveau. "De tekortschietende participatie in het onderwijs is een van de grootste bedreigingen voor de kwaliteit van de Nederlandse beroepsbevolking", stelt het manifest Effectief investeren in onderwijs en onderzoek.
Op de tweede plek staat het versterken van instellingen. "De reeds ingezette decentralisering en deconcentratie in het onderwijs moet met kracht worden voortgezet." Tenslotte wil SBO dat er centres of excellence komen. Het gaat daarbij zowel om scholen (basis-, voortgezet onderwijs en bve-sector) die ontwikkelwerk doen, als onderzoeksinstellingen die nieuwe producten ontwikkelen.