• blad nr 14
  • 23-8-2003
  • auteur G. van der Mee 
  • Redactioneel

 

Aantal zij-instromers neemt af

In het voortgezet onderwijs was het aantal officiële zij-instromers in juni dit jaar 170. In 2001 waren het er 185, in 2002 331. In totaal zijn er dus nu 686 geregistreerde instromers. Dat is veel minder dan in het basisonderwijs, daar ligt het totaal op 1131. Het is aannemelijk dat er in het voortgezet onderwijs veel meer onbevoegden worden aangenomen zonder een officieel assessment dan in het basisonderwijs.
Minister Van der hoeven wil scholen in het voortgezet onderwijs die zij-instromers blijven weigeren ondanks een tekort aan leraren, een aantekening geven op hun kwaliteitskaart. Zij vindt dat inspectie hierop moet letten, omdat het ten koste kan gaan van de kwaliteit van het onderwijs. Uit rapporten over de arbeidsmarkt die de minister in juni van dit jaar naar de Kamer stuurde, blijkt dat er weinig veranderd is in de prognoses voor de komende jaren. De knelpunten liggen in het primair onderwijs bij het tekort aan directeuren en in het voortgezet onderwijs bij het tekort aan docenten. Nog steeds zijn het de vier grote steden die het het zwaarst te verduren hebben. Door de economisch ontwikkelingen wordt op korte termijn een afname verwacht van het aantal vacatures in het basisonderwijs. Op langere termijn zal de vergrijzing in het hele onderwijs zijn tol eisen. Uit een evaluatierapport van inspectie over zij-instromers in het primair onderwijs blijkt dat negentig procent van de schoolleiders tevreden is over het functioneren van de zij-instromer. De problemen zijn, net als in het voortgezet onderwijs, onvoldoende begeleiding en slechte afstemming tussen school en opleiding.

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.