• blad nr 14
  • 23-8-2003
  • auteur G. van der Mee 
  • Redactioneel

 

Je moet wel een soort terriër zijn'

Door hun verleden ervaren ze het lesgeven allemaal op een andere manier. Zes zij-instromers van het Edisoncollege in Apeldoorn vertellen over hun ervaringen in de eerste maanden. Over de moeilijkste momenten, de lange vakanties en de reacties uit de omgeving.

"Mijn vriendinnen gaven me tot de kerst, dan zou ik hard gillend weglopen" vertelt Annegien Zantinge, ze had een leidinggevende functie in de horeca en geeft nu consumptieve technieken, huishoudkunde en gezondheidskunde. "Ik was altijd heel erg doelgericht bezig, toen ik begon had ik een soort ideaal over wat ik wilde bereiken met de leerlingen, daar ben ik op teruggekomen." Ze is erg trots dat ze het jaar heeft volbracht, maar ze is er wel achter gekomen dat je met pubers heel flexibel moet zijn en dat je politieman en maatschappelijk werkster tegelijkertijd bent.
Jolanda Berends en Femmie van Dooremolen komen allebei uit de gezondheidszorg en het welzijnswerk, zij waren juist gewend om heel klantgericht te werken. Van Dooremolen zit alweer 2,5 jaar in het onderwijs voor de vakken verzorging en gezondheidskunde en weet inmiddels dat niet de klant, maar zíj bepaalt wat er moet gebeuren in de klas. Berends was verpleegkundige, zij heeft een officieel assessment gehad. Ze is halverwege het jaar begonnen en vond het heel zwaar: "Ik heb hier zitten huilen, ik zag het helemaal niet meer zitten. Gelukkig kreeg ik veel ondersteuning van de school en ik vind het nu leuk."
Allemaal knikken ze als Teus Groeneveld zegt dat je toch een soort terriër moet zijn: "Ik weet niet of je het redt als je een softe kantoorbaan gewend bent." Groeneveld is met vijftig jaar de oudste en komt uit de ict en de verkoop. Twee jaar geleden besloot hij docent elektrotechniek te worden. "Ik vroeg me af wat ik nou nog wilde in de laatste ronde van mijn loopbaan. Dit was altijd al een oude wens, maar ik heb toch lang lopen dubben voordat ik het besluit nam. Ik ben niet echt voor de leeuwen gegooid, de schoolleiding hier staat vierkant achter je, maar ook dan is het niet altijd makkelijk als je er bijvoorbeeld een ADHD-leerling tussen hebt zitten."

:Softer
Francien Francke had geen moeite met de leerlingen maar moest heel erg wennen aan de onderwijscultuur: "Ik was coach bij de KPN, dat is een harde wereld. Ik heb bewust ontslag genomen en was 3 maanden werkloos voor ik aan de slag kon. In het onderwijs is alles toch softer, alleen al het vergaderen daar doen ze heel lang over."
Ze wil nog wel even inbrengen dat er altijd zo negatief gedaan wordt over vmbo-leerlingen, ze zijn niet moeílijker dan andere leerlingen maar hebben een andere aanpak nodig, daar zijn de anderen het mee eens. Vrijwel allemaal geven ze les aan vmbo 3 en 4, alleen Bert van Sterrenburg is mentor in het lwoo. Hij geeft daar al 2,5 jaar maatschappijleer en was oorspronkelijk jongerenwerker. "Die jongeren was ik natuurlijk wel gewend, ik dacht dat het een beetje in elkaars verlengde lag. Ik had er nog de meeste moeite mee om echt leraar te zijn, gelukkig had ik een geweldige coach en gaat het nu goed."
Welke adviezen geven ze nieuwe zij-stromers? 'Shoppen' bij de opleidingen is het eerste advies. Het is volgens hen de enige manier om aan een zo gunstig mogelijk pakket te komen voor het halen van een bevoegdheid. Het blijkt dat iedere opleiding andere eisen stelt, de één geeft wel een vrijstelling voor bepaalde competenties, de andere juist weer niet. Het kan zelfs nog verschillen per docent en met een beetje een vlotte babbel praat je er zo een paar competenties bij. Groeneveld vindt dat je het wel echt moet willen, het moet van binnenuit komen, want je krijgt sowieso veel tegenslagen te overwinnen. Francke werpt tegen dat je dat ook overkomt wanneer je van baan verandert of in een andere branche aan de slag gaat. Haar advies is dat je het niet voor de vakanties moet doen, zelf vindt ze die zeven weken eigenlijk veel te lang, de anderen protesteren luid. Van Sterrenburg wist niet wat hem overkwam toen hij voor het eerst tegelijk vakantie had met zijn eigen kinderen. Zijn advies is dat je een school moet zoeken die bij je past.

:Stoom afblazen
:Jolanda Berends mist het overleg met collega's, de anderen knikken instemmend, maar binnenkort worden er kernteams ingevoerd en dan zal dat beter gaan, ook op de intervisiebijeenkomsten voor alle nieuwe docenten kunnen ze veel stoom afblazen. Francke vindt het onderwijs toch hiërarchischer in elkaar zitten dan ze gewend is. Al die regeltjes voordat je bevoegd bent, dat vindt ze een beetje onzin. Je krijgt bijvoorbeeld pas een vaste aanstelling wanneer je bevoegd bent. Van Sterrenburg vindt die regels wel nodig omdat het de kwaliteit garandeert.
Over de andere collega's, oftewel de 'bevoegden' zijn ze erg te spreken. Zantinge: "Tijdens de personeelsdag werd ik gefeliciteerd dat ik het een jaar heb volgehouden, dat zijn toch leuke dingen."

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.