- blad nr 11
- 31-5-2003
- auteur . Overige
- Column
Meedoen
Het kabinet Balkenende-II ziet onderwijs als een kerntaak. ‘Onderwijs en onderzoek zijn een essentiële basis van de samenleving en de economie’, zo begint de onderwijsparagraaf van het hoofdlijnenakkoord. Balkenende-II geeft ook meer ruimte en verantwoordelijkheid aan scholen, leraren, ouders en leerlingen. Zij allen moeten meer kunnen meedoen. Meedoen aan het primaire onderwijsproces, dat vooral aan de basis vorm moet krijgen. Dat betekent dat het nieuwe kabinet ook verantwoordelijkheden van gemeenten overdraagt aan scholen. Zij weten het beste hoe je achterstanden van leerlingen wegwerkt.
Daar blijft het niet bij. Boven op de 1,5 miljard euro aan extra middelen voor onderwijs en kennis van het kabinet Balkenende-I investeert het nieuwe kabinet nog eens 800 miljoen euro extra. Daarvan komt 700 miljoen rechtstreeks terecht bij het onderwijs. Met dit extra geld wordt het mogelijk te investeren in de meest urgente beleidsterreinen. Ik noem bijvoorbeeld het vmbo, kleine basisscholen, de begeleiding van zij-instromers en het onderwijs in de Nederlandse taal. Alles moet erop gericht zijn dat het onderwijs het mogelijk maakt dat leerlingen en studenten straks als volwaardige burgers meedoen aan de maatschappij. Meedoen is in dat geval niet belangrijker dan winnen. Meedoen is dan winst. Winst voor de individuele leerling of student, winst voor de economie en winst voor de samenleving.