- blad nr 11
- 31-5-2003
- auteur . Overige
- Column
Onderwijs gefeliciteerd!
Toch is er ook een lichtpuntje. Het onderwijs is gevrijwaard van bezuinigingen en krijgt 700 tot 800 miljoen erbij. In mijn vorige column deed ik een oproep aan de nieuwe coalitiepartijen om dit deel van de afgebroken onderhandelingen tussen PvdA en CDA overeind te houden. Ik feliciteer het onderwijs ermee dat dat is gebeurd. Natuurlijk lost geld alleen de problemen niet op, maar het maakt het wel makkelijker.
Grote vraag blijft echter hoe dit geld wordt besteed. Op dit punt is het regeerakkoord nog redelijk vaag. Grootste prioriteit krijgt het lerarentekort. Terecht dachten we allemaal. Is het niet wrang dat juist vanavond bekend wordt dat vele inmiddels opgeleide zij-instromers werkloos thuis zitten omdat men aan hen geen behoefte heeft. Hoe is het mogelijk dat Nova en het Journaal hierover allerlei gegevens hebben, terwijl het ministerie van Onderwijs van niets weet? Het gevaar dreigt dat het geld weer geruisloos verdwijnt in allerlei potjes. Het lijkt daarom zaak om zo snel mogelijk in overleg met alle betrokkenen te waarborgen dat ons onderwijs in ieder geval alle leerlingen een kans geeft!