• blad nr 10
  • 17-5-2003
  • auteur . Overige 
  • Column

 

Onderwijs heeft prioriteit

In de aanloop naar een nieuw kabinet worden de (in)formateurs bedolven onder voorstellen die afkomstig zijn van belangenorganisaties en individuen. Op zich vind ik dat een goede gewoonte en alle opmerkingen en voorstellen geven een aardig beeld van wat er leeft op een beleidsterrein. Rond de begrotingsbehandelingen in het najaar gebeurt dat ook. Organisaties komen het liefst enkele dagen voor een begrotingsbehandeling naar de Kamer om een ‘rondje partijen’ te doen en hopen dat hun opmerkingen terug te horen zijn in de debatten, wat vaak het geval is. Wat dat betreft werkt het. Een goed contact met het veld is voor Kamerleden van belang om te ervaren hoe beleid werkelijk uitwerkt. Dat het veld niet alleen beperkt blijft tot de bekende organisaties maar dat ook steeds meer individuen hun weg naar de volksvertegenwoordigers vinden blijkt uit de e-mails. Het is een gemakkelijk medium en ik merk dat een e-mail ook emotioneler is dan een brief en vaak ook korter.
Als deze column verschijnt zal de formatie bijna rond zijn, verwacht ik. De doorrekeningen van het Centraal Planbureau moeten nog komen en dan zal duidelijk worden hoe de bezuinigingen gaan uitpakken maar ook de investeringen zoals in het onderwijs. Het zal ongetwijfeld niet genoeg zijn maar dat we erin slagen om in deze economisch mindere tijd toch te investeren geeft aan dat onderwijs prioriteit heeft gekregen. Als belangrijkste onderwerp voor onderwijs de komende jaren zie ik het lerarenvraagstuk. Aan de ene kant moeten we zorgen dat er veel studenten maar ook zij-instromers zo snel mogelijk leraar worden, aan de andere kant zal het niveau van de leraar gegarandeerd moeten zijn. Het ministerie, de onderwijsvakorganisaties, de opleidingsinstituten en het samenwerkingsorgaan beroepskwaliteit leraren zullen hand in hand moeten gaan om dit vraagstuk aan te pakken maar ook de schoolbegeleidingsdiensten die op alle basisscholen komen zouden een rol kunnen vervullen. Prioriteit 1 dus!

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.