• blad nr 9
  • 3-5-2003
  • auteur . Overige 
  • Column

 

Gemiste kans

De kiezer is de verliezer. Dat gevoel overheerste bij mij toen de formatie tussen CDA en PvdA stuk liep. Een groot deel van de kiezers wilde het solide beleid van Balkenene voortzetten. En een bijna even groot deel wilde de investeringsgerichte agenda van Bos daaraan koppelen. Het ging niet door helaas.
CDA en VVD zullen vast tot overeenstemming komen over bezuinigingen en begrotingstekort. Maar meer investeringen in het onderwijs zullen er, vrees ik, niet in zitten. Jammer, want ik vind dat elke eurocent meer dan hard nodig is. Het instituut Nyfer organiseerde daarover afgelopen week maar weer eens een discussie. Bij dit debat betoogde een onderzoeker dat die extra investeringen overbodig zijn. Zo leverde een onderzoek naar de leerresultaten bij klassenverkleining geen zichtbare verbetering op. Dus extra geld is niet nodig. Nu vraag ik mij af hoe je die leerresultaten meet. Hadden dezelfde kinderen even goed gepresteerd in een grotere klas? Loop een klas in van rond de twintig kinderen en je ziet en hoort het verschil met een klas van tegen de dertig kinderen.
Scholen zijn vrij om zelf te kiezen of zij de groepen verkleinen of het daarvoor bestemde geld gebruiken voor meer 'handen in de school'. Maar beide maatregelen leiden hoe dan ook tot meer aandacht en rust in de klas. En de maatregelen verbeteren de werksituatie van de leerkracht. Het rapport van de onderwijsinspectie gaf deze week weer eens keihard aan hoe hard dat nodig is in verband met het lerarentekort. Zonder extra investeringen kan het onderwijs zijn opdracht niet waarmaken.
Nu maar hopen dat op dit punt de kinderen niet de verliezer zullen zijn. En dat een derde partij VVD en CDA zal overhalen of verleiden tot meer investeringen in het onderwijs dan tot nu toe was gepland.

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.