• blad nr 9
  • 3-5-2003
  • auteur . Overige 
  • Column

 

Stropdas

Vanmiddag was ik te gast bij een 'expertgroep primair onderwijs'. De naam zegt het al, een groep deskundigen op het gebied van het primair onderwijs. Rond de tafel zat een gezelschap van vooral heren, veelal met stropdas. In de Kamer zegt het al dan niet dragen van een stropdas iets over je politieke kleur maar of dat ook hier gold, weet ik niet. De stropdas zei wel iets over de professionele achtergrond van de deelnemers aan de 'expertgroep'. U raadt het al. Veel deskundigen waren bestuurder of adviseur. Een visie op het primair onderwijs kon hen dan ook niet worden ontzegd.
Vanmorgen bracht ik mijn dochter op de basisschool. Toen ik daar de combinatiegroep een/twee weer verliet, deed ik dat in de overtuiging dat mijn dochter in goede handen was. Juffrouw Marja heeft bij zowel de kinderen als de ouders vertrouwen en waardering weten te verwerven. Niet door het dragen van een stropdas of door prachtige visies op de toekomst van het onderwijs. Wel door een visie op de kinderen in haar klas. Zij kent ze door en door en weet ze allemaal op de juiste wijze aan te spreken. Daar heeft zij geen begintoets voor nodig. Door die professionaliteit voelen mijn dochter en al die 27 andere kinderen zich bij haar veilig. Een ideale basis voor een goede ontwikkeling van onze kinderen.
Vanavond keek ik naar het Journaal. Ik zag ook daar heren met stropdassen om een tafel zitten. Een andere ‘expertgroep'. Niet op het gebied van primair onderwijs maar op het gebied van formeren. Inmiddels een vertrouwd beeld en dat is geen verdienste. De 'expertgroep' kent een wisselende samenstelling maar zal hopelijk binnenkort worden opgeheven. En als dan het resultaat van alle inspanningen is dat het nieuwe onderwijsbeleid zich richt op het belang van het kind en daarbij dankbaar gebruik maakt van de professionaliteit van de leraar, ben ik tevreden.

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.