- blad nr 9
- 3-5-2003
- auteur . Overige
- Column
Afzijdigheid
In Nederland is er iets vreemds aan de hand als het gaat om de onderwijsinhoud en er een relatie mee krijgen. Me dunkt dat er weinig andere landen zijn waar je zoveel onverschilligheid ten opzichte van de onderwijsinhoud kunt constateren, terwijl educatieve uitgevers zo hun best doen om de leerboeken leuk te maken. Onderzoeken meten geringe intrinsieke motivatie, weinig kritisch denken, veel memoriseren. Kijken onderzoekers in de klas, zoals dat onlangs nog gedaan werd door Trees Pels en anderen (Tussen leren en socialiseren, 2002), dan zie je hoe er al vanaf de brugklas tussen leerlingen en onderwijsinhoud een verwijdering ontstaat. Pels noemt dat vanuit het leerlingperspectief afzijdigheid: het wel in de les zitten, maar met andere dingen bezig zijn. In dit onderzoek zijn maar twee klassen gevolgd, een mavo/havo-brugklas en een mavo/vbo-brugklas. Maar de processen die beschreven worden, laten wel enige generalisatie toe. Wat mij in elk geval trof is dat afzijdigheid sterker voorkomt naarmate de docent minder voldoet aan drie criteria van een goede docent: 1. geeft leiding, steun en intellectuele uitdaging 2. biedt een participatiestructuur die aansluit bij de behoeften van leerlingen 3. houdt rekening met diversiteit. In de mavo/havo-brugklas (met eenderde allochtone leerlingen) gaf een ervaren docent wiskunde. Die bereikte wel criterium 1 en 2, maar niet criterium 3 omdat de school (vwo-havo-mavo) vooral geen diversiteit wilde benadrukken uit angst een zwarte school te worden. Om die reden ontstaat er toch afzijdigheid bij de Marokkaanse leerlingen. In de mavo/vbo-brugklas (driekwart allochtoon) haalt een minder ervaren wiskundedocent alleen criterium 3. Criteria 1 en 2 kůnnen niet gehaald worden door ordeproblemen. In deze klas zie je een reeds aanwezige afzijdigheid nog weer versterkt worden en de leraarsverwachtingen en leerlingprestaties kelderen.
Door de constructie van afzijdigheid heen zie je in deze klassen de systeemfouten in al hun cultuurbepaalde glorie schitteren.