- blad nr 9
- 3-5-2003
- auteur T. van Haperen
- Column
Welterusten, mevrouw de minister
De minister vindt dit onzinverhalen. In het genoemde interview stelt zij: 'Scholen die geen zij-instromers aannemen, moeten eens gaan erkennen dat leraar een beroep is als alle andere. Dat de traditionele lerarenopleiding de enige manier is om een goede leraar te worden, vind ik niet meer van deze tijd.' En daar gaan we weer: werkend leren, zij-instroom en dat alles zonder regels. Een onomkeerbaar proces en het is vreselijk. Want het grootste probleem in het voortgezet onderwijs is helemaal niet vernieuwing, bureaucratie of vervelende kinderen, maar slechte leraren. En zij-instromers zijn dat in beginsel allemaal. Ze hebben een geknakt arbeidsverleden, hypotheek, gezin, staan voor de klas en volgen een opleiding. Dit moet allemaal tegelijk, zonder besef van wat leerlingen wel of niet weten, kennis van het schoolvak en pedagogische vaardigheid. Ordeproblemen en onvoldoendes zijn het logisch gevolg. Eens in de zoveel tijd trekt zo’n type een standaardproefwerk uit de kast, kijkt dat lekker streng na, de norm moet wel bewaakt worden en pats, het regent tweeën en drieën. Leerlingen weten niet beter, laten het over zich heen komen en denken dat ze dom zijn. Betere begeleiding op school? Een grap is het! Wat heet... een misdaad! Kinderen leren niks, ontwikkelen zich niet naar hun mogelijkheden. Trekken hun conclusies. Vluchten in wat ze wel kunnen, de drie V’s: vechten, vrijen en vergiftigen. Die bestaan al duizenden jaren.
Het pathetische gezeur over kenniseconomie moet dan ook ophouden. Die tijd is voorbij. Kennis en voortgezet onderwijs hebben niks meer met elkaar te maken. In Nederland telt alleen de arbeidsmarkt. Als de vmbo'ertjes baldadig worden – en neem het ze eens kwalijk - verdwijnen ze in leerwerktrajecten. In India heet dat kinderarbeid. Hier mag alles. De minister is namelijk tegen regels.
De laatste twintig jaar is het beroep leraar moeilijker geworden. Zonder opleiding had ik het niet gered. Nu is het: ga maar voor de klas staan, dan word je het vanzelf. Zij-instromers zijn kennelijk bijdehanter dan ik... de elders verworven competenties. Dat zal het zijn. Mevrouw de minister... slaap zacht.