• blad nr 9
  • 3-5-2003
  • auteur D. Hollander 
  • Redactioneel

 

Leren op de werkplek

De bestrijding van het lerarentekort zal pas succes hebben als er tegelijkertijd innovaties plaatsvinden in het onderwijs en in de manier waarop men leraar kan worden čn blijven. Dit zei Sjef Stijnen op vrijdag 11 april in zijn inaugurele rede als hoogleraar aan de Open Universiteit.
Scholen moeten 'lerende organisaties' worden, waar het personeel leren en werken combineert. Volgens Stijnen moet het opleiden en professionaliseren van docenten veel meer dan nu het geval is plaatsvinden op de scholen zelf. Ook zij-instromers kunnen flexibeler worden opgeleid op de werkplek. Scholen moeten leraren mogelijkheden bieden om zich verder te ontwikkelen waardoor het beroep van leraar aantrekkelijker wordt. De mogelijkheden tot verticale doorstroom (van onderwijsassistent tot senior docent) en horizontale doorstroom (naast docent wiskunde ook natuurkunde) nemen dan toe. Ook de carričremogelijkheden buiten het onderwijs worden groter. Omdat onderwijsgevenden in sterke mate aan school gebonden zijn, is het volgens Stijnen van belang op de werkplek extra leerkansen en mogelijkheden tot reflectie te bieden. Afstandsonderwijs en ict-toepassingen kunnen hierin een belangrijke rol spelen.

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.