- blad nr 9
- 3-5-2003
- auteur D. Hollander
- Redactioneel
Leren op de werkplek
Scholen moeten 'lerende organisaties' worden, waar het personeel leren en werken combineert. Volgens Stijnen moet het opleiden en professionaliseren van docenten veel meer dan nu het geval is plaatsvinden op de scholen zelf. Ook zij-instromers kunnen flexibeler worden opgeleid op de werkplek. Scholen moeten leraren mogelijkheden bieden om zich verder te ontwikkelen waardoor het beroep van leraar aantrekkelijker wordt. De mogelijkheden tot verticale doorstroom (van onderwijsassistent tot senior docent) en horizontale doorstroom (naast docent wiskunde ook natuurkunde) nemen dan toe. Ook de carričremogelijkheden buiten het onderwijs worden groter. Omdat onderwijsgevenden in sterke mate aan school gebonden zijn, is het volgens Stijnen van belang op de werkplek extra leerkansen en mogelijkheden tot reflectie te bieden. Afstandsonderwijs en ict-toepassingen kunnen hierin een belangrijke rol spelen.