• blad nr 8
  • 19-4-2003
  • auteur . Overige 
  • Column

 

En ik dan?

Bovenstaande titel stond bij een interview in dit blad (nummer 6) met de Utrechtse onderwijswethouder Verhulst en bondsvoorzitter Dresscher. Het ging over het al of niet toekennen van een bonus aan leraren in de vier grote steden. Dresscher wees er op dat een leraar in Almere, toch ook geen makkelijke gemeente, zich verongelijkt kan afvragen waarom hij niet en een collega in Utrecht wel een bonus van 100 euro per maand krijgt. Die vraagt zich af: En ik dan?
Maar die gevoelens van verongelijktheid leven sinds de invoering van de lumpsum al lang in het vervolgonderwijs. Daar beslist het schoolbestuur, in feite de directie, in welke schaal nieuwkomers worden aangesteld. En bovendien beslist de leiding wie er een halve of hele schaal bij krijgt. Natuurlijk altijd gebaseerd op een deskundige en eerlijke beoordeling. Maar toch, hoe vaak zal het voorkomen dat een collega zich verbitterd afvraagt: En ik dan?
En nu krijgen we diezelfde, voor de collegiale sfeer zo gevaarlijke situatie in 2005 bij de invoering van de lumpsum in het basisonderwijs. Dan zal ook daar het besluit of iemand van schaal 9 naar 10 mag, genomen worden door de directie, die overigens zichzelf in schaal 14 kan plaatsen. Natuurlijk, vooral bovenschoolse directies verdienen dat voor hun zware en verantwoordelijke werk, wie durft daaraan te twijfelen? Wie durft te veronderstellen dat deze macht kan leiden tot manipulatief beleid? Zeker, macht verderft, maar dat geldt natuurlijk niet voor directeuren en al helemaal niet voor de bovenschoolse. Behalve de salarissen van de leraren en het oop moeten ook het schoonmaken en het binnenonderhoud uit de lumpsum betaald worden. Daarover beslist het bestuur en dat delegeert het weer aan de directie. Eindelijk wordt de directeur dan een echte bedrijfsmanager met secretaresse en een leasebak. Hij onderhandelt en sluit contracten af met schoonmaak- en onderhoudsbedrijven. Hij delegeert de minder zware klussen aan zijn locatiebeheerders. Hij kent geen leerling en de meeste personeelsleden slechts zeer oppervlakkig. Vanuit de hoogte van zijn functie voert hij zijn onderwijs- en personeelsbeleid en ziet dat het goed is. Welcome to the brave new school!

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.