- blad nr 8
- 19-4-2003
- auteur T. van Haperen
- Column
Doen we het verkeerd?
Wandelend naar de lerarenkamer draai ik de film terug. Een half uur per week ben ik profielwerkstukbegeleider. In het geval van M. is dat een martelgang. Eerst geen onderwerp, dan iets algemeens, terug, probleem afbakenen, onderzoeksvraag, daarna lappen tekst, opsommend, hopeloos geschreven, infantiele verhalen in kromme zinnen vol spelfouten en dan ineens loopt het even als een trein. Uren heb ik met haar besteed aan hoe schrijf je een werkstuk zonder taal-, spelfouten en al te opzichtig jatwerk. Uiteindelijk heb ik de inleiding maar gemaakt. Materiaal en leidraad waren aanwezig, zij zou de afwerking doen. Dat was een maand geleden.
Arme M. Ze is jong, laat zich een keer gaan... dat mag. Over een paar weken levert zij dat profielwerkstuk in en ik teken het af. Maar waar zijn we mee bezig? M. heeft een aardig verstand, straks een havo-diploma, maar kan en weet weinig. Schrijven is hopeloos, Engels spreken durft ze niet, met Frans en Duits kan ze helemaal niks, haar historische en culturele kennis is nihil, in rekenen is ze goed, dat heeft ze op de basisschool geleerd.
Met mijn collegae praat ik niet over M., hun defensieve riedel ken ik onderhand... slechte kinderen, verwende kinderen en verzakende ouders. Steeds vaker vraag ik me af: doen wij het niet verkeerd?