• blad nr 8
  • 19-4-2003
  • auteur D. Hollander 
  • Redactioneel

 

Homoseksuelen voelen zich niet veilig op school

Homoseksuele leerlingen en docenten vinden het schoolklimaat niet veilig. Pesten, naroepen en fysiek geweld komen regelmatig voor. Schoolbesturen ontkennen echter vaak dat homoseksualiteit op hun school een probleem is. De problemen lijken het grootst op scholen met veel allochtone leerlingen en in het vmbo en mbo.

Dat zijn de voornaamste conclusies uit het door het COC uitgebrachte rapport Potten en flikkers de klas uit - Hoe tolerant is jouw school? Het rapport bundelt bijna 500 reacties van leerlingen en docenten, verzameld in een landelijke actie van het COC eind vorig jaar. Een kwart zegt nooit problemen rond homoseksualiteit te hebben ervaren, ruim de helft zegt soms problemen te hebben meegemaakt en vijftien procent heeft veel problemen meegemaakt. De meesten melden dat er niets aan hun problemen is gebeurd. Opvallend is dat vooral leerlingen hiervan het slachtoffer zijn geworden.
Het rapport beveelt aan met voorlichting over homoseksualiteit te beginnen in de bovenbouw van het basisonderwijs, omdat dat een veiliger omgeving biedt dan het voortgezet onderwijs. Elke school moet een protocol opstellen met regels over discriminatie door leerlingen, docenten en ouders. Lerarenopleidingen zouden expliciet aandacht moeten besteden aan homoseksualiteit. Het COC ziet het plan van de onderwijsinspectie om met behulp van een brochure en tijdens inspectiebezoeken de omgang met homoseksualiteit aan de orde te stellen, als een goede mogelijkheid om meer gegevens te verzamelen.
Het rapport is op 8 april door COC-voorzitter Henk Beerten aangeboden aan VVD-Kamerlid Clemens Cornielje, voorzitter van de onderwijscommissie van de Tweede Kamer. Het rapport is te bestellen bij het COC, Postbus 3836, 1001 AP Amsterdam, telefoon 020 6234596.

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.