- blad nr 8
- 21-4-2001
- auteur . Overige
- Baanbrekers
Dagboek van Marjolijn van Son
De voorjaarsvakantie is voorbij en het harde schoolleven van de kinderen bestaat deze week uit rekentoetsen en toetsen begrijpend lezen. Voor het nieuwe jongetje, net vers uit Suriname, is het zo niet echt een gezellige binnenkomer. Wel heb ik meteen een redelijk beeld van hem op cognitief gebied.
Donderdag 15 maart
Voor de opleiding hebben we keihard gewerkt aan onze presentaties van de Grote Taak. 'We' staat hier voor mijn studententeam/club waarmee we altijd intervisie doen. De 'Grote Taak' staat voor een vage, allesomvattende opdracht die je met een groep studenten tot een goed einde moet zien te brengen. Als leerdoel hebben wij een aantal intervisiemodellen onder de loep genomen. Wij hebben onderzocht welke modellen geschikt zijn voor intervisie met beginnende leraren en de daarbij horende startersproblematiek. In de aula van de Theo Thijssen-academie zetten zeven groepen een performance neer. Van theater tot de meest gelikte PowerPoint-presentaties (met videoanimaties).
Vrijdag 23 maart
Ik heb een oudergesprek met een moeder van een rustige en verlegen jongen. Hij heeft enige achterstand op het sociaal-emotionele vlak. De leerling loopt hiervoor bij een therapeut. Zijn moeder is bezorgd over zijn cognitieve prestaties. Die zorgen kan ik wegnemen, zijn prestaties zijn voldoende tot goed. Zij wil zich alvast oriënteren op een school in het voortgezet onderwijs, maar ze vraagt zich af of ze in het speciale of het reguliere onderwijs moet zoeken. Ik heb tijdens dit gesprek veel steun gehad aan de interne begeleider. Deze specifieke dingen zijn nog erg nieuw voor mij.
Zondag 25 maart
Ik heb een reünie van mijn eigen basisschool... en dat was gaaf! Iedereen is nu rond de dertig, de helft getrouwd en kinderen. Interessant om te horen wat iedereen in de tussentijd gedaan heeft. Eigen bedrijven, studeren, het ouderschap, het al dan niet blijven hangen in je geboortedorp. Veel verhalen van vroeger, de eerste vriendjes en natuurlijk ook het lelijke eendje dat vroeger gepest werd en het nu helemaal heeft gemaakt. Met leerkrachten van toen heb ik het over mijn eigen carrièremove. Met veel gedrevenheid discussiëren we over het wel en het wee in het onderwijs en over het fenomeen zij-instromer.
Woensdag 28 maart
Een jongen uit mijn klas die lessen in sociale vaardigheden volgt, heeft zijn vader ervan overtuigd dat hij er niets leert. Hij zegt al een tijdje tegen me dat hij geen zin heeft in die lessen en dat hij toch niet gaat. Mijn coach en ik hebben daarover een pittig gesprek met vader en zoon. Frappant om te zien is dat de zoon zelf wel bepaalt wat goed voor hem is. Soms denk ik dat vader vergeet dat hij een kind voor zich heeft, dat lang niet altijd kan bepalen of iets goed of leerzaam voor hem is. Ik vind het bijna jammer als later de vrouw die de cursus geeft tegen mijn leerling zegt dat hij niet meer hoeft. Ik had wel eens willen zien hoe de situatie was gelopen als de jongen onder zachte dwang toch de lessen in sociale vaardigheden had moeten volgen. Het is hem tot nu toe wel erg vaak gelukt om situaties geheel naar zijn hand te zetten.
Dinsdag 3 april
De Balie in Amsterdam organiseert een aantal debatten over de toekomst van het onderwijs met als titel 'Het verlangen naar school'. Ik kreeg een uitnodiging om mee te denken in een redactie van jonge leerkrachten (of leerkrachten die jong van geest zijn) over vernieuwingen binnen het onderwijs. Centrale vraag is hoe het basis-, het voortgezet en het beroepsonderwijs er uit zou zien als wij (de redactie) het voor het zeggen hebben. Voor elk debat bereiden wij stellingen voor die op de debatavond zelf aan een panel worden voorgelegd.
Zaterdag 7 april
Twee vriendinnen van het vwo geven een Thirty-Something Party. Ze hebben een heel clubje meiden van het toenmalige vriendinnenclubje uitgenodigd. Dit is wel even anders dan de reünie van de basisschool. Iedereen heeft gestudeerd, dus de variëteit van de verhalen is wat minder groot dan bij de reünie van de basisschool.