• blad nr 8
  • 21-4-2001
  • auteur T. Snel 
  • Redactioneel

 

Deeltijdopleidingen in mbo groeien fors

Het aantal leerlingen in het fulltime mbo is in 2001 met drie procent gestegen. Bij de deeltijdopleidingen is het percentage deelnemers veel forser toegenomen. "Mensen zijn geneigd eerder te gaan werken en hun studie af te maken in deeltijd."

Uit de voorlopige leerlingentelling van het ministerie van Onderwijs blijkt dat het aantal deelnemers in de deeltijd beroepsopleidende leerweg, waarbij onderwijs in de avonduren wordt gevolgd, dit jaar met achttien procent is toegenomen. De beroepsbegeleidende leerweg (het voormalig leerlingwezen) is met acht procent gegroeid. Het ministerie zegt de groei in de deeltijdopleidingen en de beroepsbegeleidende leerweg niet te hebben verwacht. De extra belangstelling voor het deeltijdonderwijs zou kunnen samenhangen met de gunstige arbeidsmarkt.
"Wij zien een verschuiving van traditionele opleidingen naar nieuwere opleidingen", zegt voorzitter Van der Kooi van het college van bestuur van roc Aventus in Apeldoorn. "Bij techniek is het aantal deelnemers verminderd, maar ze stromen met hordes toe bij de ict-opleidingen." Hoewel Aventus geen forse groei van de deeltijdopleidingen kent, is voor Van der Kooi wel duidelijk waardoor het komt. "De economie is geweldig aangetrokken." Aan stageplaatsen heeft de school geen gebrek, behalve bij de gezondheidszorgopleidingen. "Daar zijn stageplekken een groot probleem. Dat komt omdat er wrijving is over de begeleiding. De instellingen moeten de leerlingen intern begeleiden maar zij vinden dat de school dat moet doen."
Van der Kooi verbaast zich erover dat het ministerie de groei in de beroepsbegeleidende leerweg niet heeft voorzien. "Het is de laatste jaren steeds het streven van het ministerie geweest meer leerlingen in de bbl te krijgen."

Conjunctuur
Coen Free, voorzitter van het college van bestuur van het Koning Willem I-college in Den Bosch: "We hebben het er net gisteren met elkaar over gehad. De stijging in de deeltijdopleidingen heeft te maken met conjunctuur. Mensen zijn geneigd eerder te gaan werken en hun studie af te maken in deeltijd." Bij het Koning Willem I-college is de stijging vooral zichtbaar bij techniek en economie. Gebrek aan stageplaatsen is er niet. "De filosofie van de deeltijders is: ze kiezen een studie die bij hun beroep past en dan snijdt het mes aan twee kanten." Hij denkt dat het deeltijdonderwijs op zijn school verder zal groeien. "We gaan ervoor zorgen dat er korte trajecten komen en maken gebruik van eerder verworven competenties. Zo maak je het onderwijs aantrekkelijk voor deze groep."
"Bij ons is inderdaad een meer dan gemiddelde stijging te zien bij de deeltijdopleidingen", zegt Piet Boekhoud van het Albedacollege in Rotterdam. Volgens de voorzitter van het college van bestuur komt het vooral door demografische gegevens. "De groei van het aantal jongeren in Rotterdam is forser, dat komt vooral door het aantal allochtonen." Met name in de sector economie is het aantal deelnemers toegenomen. "Niet in de voormalige meao-opleidingen, maar aan de kant van de ict-achtige beroepen." Hij signaleert dat het steeds gebruikelijker is de beroepsopleidende en de beroepsbegeleidende leerweg te mixen. "In het eerste jaar volgen ze de beroepsopleidende leerweg en zitten de hele week op school, omdat ze het tempo in de ict-beroepen niet kunnen bijhouden." Daarna stappen ze over naar de beroepsbegeleidende leerweg. Boekhoud: "Het verschil tussen bol en bbl moet in de toekomst meer gerelativeerd worden. Wij gaan meer maatwerk leveren aan cursist en werkgever."
Ook het aantal deelnemers in de welzijnssector is bij het Albedacollege toegenomen. "Alleen techniek blijft achter", zegt Boekhoud. Stageplaatsen zijn niet echt een probleem. "Ook in de gezondheidszorg hebben we geen moeilijkheden stages te vinden. Ik geef toe dat het niet altijd makkelijk is maar met creativiteit komen we er altijd weer uit."

Verdubbeld
"Het komt door de conjunctuur en het inspelen van de scholen daarop", zegt Annette Verhoeven, woordvoerder van de Bve-raad. "Vanuit het bedrijfsleven is er veel vraag naar opleiding en de scholen bieden een module of een langer lopend traject aan. Binnen de Wet educatie en beroepsonderwijs bestaat de mogelijkheid voor scholen om daar flexibel mee om te gaan."
Bij het Frieslandcollege is het aantal deelnemers in de deeltijdopleidingen verdubbeld. Dat is geheel te danken aan de administratieve sector, want bij de overige opleidingen is geen stijging. "Het wordt veroorzaakt door contracten met een aantal banken", zegt Anneke Holwerda, stafdirecteur communicatie. "De banken willen hun werknemers scholen op mbo-niveau." Het aantal leerlingen in de beroepsbegeleidende leerweg is vrijwel gelijk gebleven.
Roc de Amerlanden in Amersfoort is druk doende om de beroepsbegeleidende leerweg beter in te vullen. "Er is steeds meer vraag naar deeltijd", zegt Kees van Gool, stafmedewerker communicatie van de Amerlanden. "De opleidingen die alleen voor volwassenen zijn, gaan we ook aan jongeren aanbieden." Er is een nieuwe opleiding voor ict-medewerkers, zowel in de beroepsbegeleidende als in de beroepsopleidende leerweg. "Daar is relatief veel animo voor." Van Gool meent ook dat het aantal deeltijders toeneemt door de aantrekkende arbeidsmarkt. "Mensen vinden sneller werk. Ze kiezen dan ook in eerste instantie voor werken en gaan daarnaast leren." Of het aantal deelnemers bij de deeltijdopleidingen van de Amerlanden is gestegen, weet hij niet.
Het mbo groeit dit jaar met 13.000 deelnemers naar 423.000. De groei komt vooral door de stijging van het aantal studenten in de beroepsbegeleidende leerweg naar 142.000. Dat zijn er bijna tienduizend meer dan vorig jaar. De deelname aan de beroepsopleidende leerweg in deeltijd is met 4100 gestegen naar 27.500.

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.