- blad nr 6
- 22-3-2003
- auteur . Overige
- Column
Beroepsoriëntatie
De praktijk is voor mij dichtbij met een dochter in zes-vwo. De laatste maanden voor het eindexamen zijn ingegaan en wat mij opvalt is de grote hoeveelheid werkstukken die nog gemaakt moet worden. Natuurlijk, een beetje planning vanuit de leerling kan ook geen kwaad, maar ronduit vreemd vind ik de tachtig uur studielast die wordt ingeruimd voor beroepsoriëntatie en bezoeken van open dagen en dergelijke. Daar moet een verslag voor worden geschreven en dat kost weer tijd. Deze tachtig uur mag van mij er direct uitgehaald en aan een ander vak gegeven worden. De meeste leerlingen weten allang wat ze gaan studeren en het oriënteren op een vervolgstudie kan prima op zaterdagen en in een herfstvakantie.
Terugkomend op de werkstukken, aan het einde van de basisschool maken kinderen prachtige werkstukken en houden presentaties om u tegen te zeggen. Vervolgens worden al die verworven vaardigheden in de basisvorming in de ijskast gezet en aan het einde van de middelbare schoolloopbaan moeten die vaardigheden weer worden toegepast. Waar blijft een goede aansluiting? Ik hoop dat het kabinet er snel komt met een goede minister van Onderwijs (van mij mag ze blijven) en dan kan ook de Tweede Kamer weer aan de slag.