• blad nr 6
  • 22-3-2003
  • auteur . Overige 
  • Redactioneel

 

Liever eerder geboren dan tweede fase

Ruim de helft van de scholieren die meededen aan het onderzoek van het scholierencomité Laks over de tweede fase en het studiehuis was liever eerder geboren om zo de tweede fase te kunnen ontwijken. Dat is een van de opvallendste conclusies uit het rapport Tweede fase, Nieuwe stijl. Aan het onderzoek van de scholierenorganisatie deden twintig scholen mee. Op elke school moesten honderd scholieren een enquête invullen en werden gesprekken gevoerd met de leerlingenraad, docenten en directieleden. Ook werden er lessen bijgewoond. Uit het onderzoek komt verder naar voren dat ongeveer tachtig procent van de ondervraagden niet blij is met de tweede fase. Vijftien procent meent dat ze 'ronduit slecht' leren plannen. Ook de tijd die staat voor bepaalde vakken kan een groot aantal leerlingen niet bekoren: twintig procent geeft aan dat ze te weinig tijd hebben voor vakken als Nederlands en wiskunde. Het Laks-rapport is aangeboden aan demissionair minister Van der Hoeven.
Naast het onderzoek van het Laks zijn de resultaten van het 'aansluitingsonderzoek van havisten die studeren in het hbo' bekend geworden. In totaal hebben aan dat onderzoek 1150 propedeusestudenten van zes hbo-opleidingen meegewerkt: een respons van dertig procent. Zij beoordeelden de aansluitingskwaliteit tussen havo en hbo gemiddeld met een 6,1. De kwaliteit van de aansluiting wordt beter beoordeeld door studenten die beschikken over meer studievaardigheden. Belangrijke knelpunten constateren de onderzoekers ook: de propedeusestudenten hebben moeite met de hoeveelheid stof, de tijdsdruk en de deadlines op het hbo. Ook werken zonder uitleg wordt als lastig ervaren.

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.