- blad nr 6
- 22-3-2003
- auteur R. Sikkes
- Redactioneel
Studiehuis niet overhaast reorganiseren
Na een uitvoerige discussie met leden heeft de AOb zijn standpunt over de voorstellen in de nota Ruimte laten en keuzes bieden bepaald. In een brief aan minister Van der Hoeven van Onderwijs laat de AOb weten dat bij het wijzigen van de profielen in de tweede fase 'terughoudendheid' past, omdat scholen nog druk bezig zijn de vorige plannen goed in te voeren. Het idee dat er een nieuwe stelselwijziging aan zit te komen, moet worden vermeden, aldus het dagelijks bestuur in de brief.
Na de drukbezochte ledenraadplegingen maakt het dagelijks bestuur de balans op. Positief zijn:
* Het omzetten van deeltalen in volledige talen.
* Het behoud van vier profielen, hoewel er onder docenten een tendens bestaat om de twee natuurprofielen samen te voegen.
* De grotere keuzemogelijkheden voor scholen en leerlingen.
* Het beter afstemmen van examens en studielast.
* Het schrappen van veel voorschriften voor het schoolexamen.
Daarnaast heeft de AOb een flink aantal wensen en kritiekpunten:
* Eén volledig examenvak in plaats van twee in het vrije deel, en vier in plaats van drie profielvakken lijkt de tweede fase beter uitvoerbaar te maken.
* De omvang en inhoud van wiskunde in het techniekprofiel en natuurkunde in het algemeen leiden tot een onsamenhangend bètapakket en onvoldoende kennis. Het bèta-aanbod moet beter doordacht worden, bijvoorbeeld door vier profielvakken in te voeren.
* Het schrappen van anw voor bètaleerlingen en maatschappijleer voor alfaleerlingen moet opnieuw worden bekeken.
De AOb hoopt dat Van der Hoeven in een definitief voorstel rekening houdt met de wensen van de leraren die in het studiehuis werken. 'Scholen en docenten hebben zich in de afgelopen jaren zeer ingespannen zo goed mogelijk aan de verwachtingen van de tweede fase te voldoen. Nu men vrij algemeen greep krijgt op de nieuwe situatie, is het onverstandig overhaast tot ingrijpende wijzigingen te besluiten', aldus het AOb-bestuur.