• blad nr 6
  • 22-3-2003
  • auteur R. Sikkes 
  • Redactioneel

 

Onderwijs in VS in twintig jaar niet verbeterd

Het Amerikaanse onderwijs is nu nauwelijks beter dan twintig jaar geleden, toen het geruchtmakende rapport A nation at risk verscheen. Daarin werd de povere kwaliteit van het onderwijs in de VS beschreven. Maar sindsdien, zo constateert het vorige week verschenen rapport Our schools and our future, is er feitelijk weinig vooruitgang geboekt. Belangrijkste reden is volgens de onderzoekers dat leraren, onderwijsbonden, schoolbesturen en georganiseerde ouders elke verandering als een bedreiging van hun positie zien. Daarom verzetten zij zich tegen elke onderwijsvernieuwing of aanpassing van het schoolsysteem.

A nation at risk was een soort fragmentatiebom die het vertrouwen in de onderwijskwaliteit aan stukken blies. Onze leerlingen leren te weinig, was de boodschap. In andere landen lag het niveau van taal en rekenen een stuk hoger. Als gevolg daarvan kwam er een enorme reeks aan verbeteringsprogramma's, meer geld en strengere regels voor scholen. Maar heeft dat geholpen, vroeg het Hoover-instituut van de Stanford University zich af.
Nee dus. De testscores zijn vrijwel hetzelfde als twintig jaar geleden, leerlingen besteden niet meer tijd aan hun huiswerk. Wel is er een enorme begeleidingsindustrie op gang gekomen, de schooluitval is gestegen, vervolgopleidingen en werkgevers zijn eigenlijk nog steeds ontevreden over het niveau van de leerlingen.
De onderzoekers halen hard uit naar de gevestigde orde in het onderwijs van vakbonden, besturen en ouderorganisaties. 'Deze groepen zien iedere meer dan marginale verandering als bedreiging voor hun macht, invloed of monopolie.' Toch stijgt het ongenoegen over de onderwijskwaliteit nog steeds, meent de onderzoeksgroep. Veel ouders geven in hun hart de voorkeur aan een 'betere' particuliere school. Bij ouders uit minderheidsgroepen groeit de woede over de povere kwaliteit van scholen in de binnensteden.
Slechts een paar staten zijn er in geslaagd om de onderwijsresultaten te verbeteren, door consequent hoge eisen te stellen en deze ook voortdurend in de gaten te houden. Rapporten over scholen moeten openbaar zijn. Dat is ook de remedie die Our schools and our future voorstelt: hoge eisen stellen, die goed te testen en streng te handhaven. Niet eindeloos veel tweede, derde of vierde kansen geven, maar gelijk ingrijpen. Scholen die goed presteren belonen, scholen die slecht onderwijs geven sluiten of onder curatele stellen. Ouders moeten de vrijheid hebben hun kinderen naar de school van hun keuze te sturen. Prestatiebeloning - wie goed lesgeeft krijgt meer - en bonussen voor tekortvakken of achterstandsscholen moeten worden ingevoerd. (RS)

Het complete rapport Our schools and our future is te vinden op: www-hoover.stanford.edu/publications/books/osof.html

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.