• blad nr 1
  • 11-1-2003
  • auteur D. van 't Erve 
  • Surfen

 

Surfen

Vrouwen doen het in het hbo beter dan mannen. Zelfs in de sector techniek halen vrouwen eerder dan mannen een diploma. Dat blijkt uit een onderzoek van het Centraal bureau voor de statistiek. Jammer alleen dat er nog steeds maar weinig meisjes kiezen voor techniek. Uit onderzoek van Axis, de stichting die techniek bij jongeren promoot, blijkt dat ook jongens minder in techniek geïnteresseerd zijn. Zo is in havo en vwo het aantal scholieren dat kiest voor het profiel natuur en techniek gehalveerd ten opzichte van begin jaren negentig. Ook het aantal studenten dat kiest voor een technische hbo- of wo-opleiding is sinds 1990 relatief gedaald. Tijd om hier echt iets aan te doen, vindt Axis en zij komt met de nieuwe site www.kennisbanktechniek.nl. De kennisbank bestaat uit een database met kleine en grote projecten op alle onderwijsniveaus.
De site van de stichting Weten (www.weten.nl) bevat links naar projecten of organisaties die informeren over wetenschap en techniek. Bijvoorbeeld naar www.jet-net.nl, het allernieuwste project Jongeren en technologie netwerk Nederland, dat op 1 januari is gestart. Scholen kunnen zelf bepalen hoe het project wordt ingevuld, bijvoorbeeld met gastlessen of bedrijfsbezoeken.
Wie op zoek is naar leuke techniekinformatie voor in de les, kan terecht op www.kennislink.nl, ook een productie van de stichting Weten. Kennislink wil wetenschappelijke informatie toegankelijk maken voor een breed publiek, waarbij vooral scholieren tot de doelgroep behoren.

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.