• blad nr 8
  • 21-4-2001
  • auteur D. van 't Erve 
  • Redactioneel

 

Agrarisch onderwijs moet weg bij Landbouw

De Wet educatie en beroepsonderwijs (web) voldoet op veel punten nog niet. De wet veroorzaakt vooral veel bureaucratie en onduidelijkheid over verantwoordelijkheden. De agrarische scholen zouden niet langer onder het ministerie van Landbouw moeten vallen. Dit schrijft de stuurgroep Evaluatie web in haar eerste onderzoeksverslag.

De stuurgroep Evaluatie web komt met ingrijpende aanbevelingen om de werking van de wet te verbeteren. Zo is het aantal van 21 landelijke organen beroepsonderwijs veel te groot. Zij stellen de eindtermen vast waaraan een leerling moet voldoen. Vier landelijke organen zou voldoende zijn. De assistentenopleidingen op niveau 1 moeten worden afgeschaft: zij hebben voor de arbeidsmarkt geen relevantie. Verder moet het agrarisch onderwijs voor een betere afstemming in het beroepsonderwijs verhuizen van het ministerie van Landbouw naar Onderwijs. Om de kwaliteit van de examens te waarborgen moet een onafhankelijk certificeringsinstituut worden opgericht, met een raad van toezicht waarin onderwijs en sociale partners zijn vertegenwoordigd. Voor een betere toegankelijkheid moeten de beroepsopleidende leerweg en de beroepsbegeleidende leerweg dezelfde bekostigingsgrondslag krijgen.

Sterke regie
Over het onderzoeksrapport gaat de stuurgroep in discussie met de betrokken partijen. De AOb steunt veel van de aanbevelingen van de stuurgroep. Maar de bond verzet zich tegen afschaffing van de assistentenopleiding, niveau 1. AOb-hoofdbestuurder Joke van der Meer: "Dan wordt de risicoleerling de dupe en zal het aantal voortijdige schoolverlaters toenemen." Verder denkt de bond dat er een sterke centrale regie nodig is om de landelijke organen beroepsonderwijs te dwingen tot samenwerking. "Er is nu veel overlap. Een vmbo-leerling kan bijvoorbeeld op vier manieren receptioniste worden. De opleidingen verschillen wel, maar het beroep is hetzelfde. Dat is niet erg efficiënt."

Veel kritiek
Van der Meer vindt het jammer dat de mening van het onderwijspersoneel nauwelijks doortikt in het onderzoek. "De gevolgen van de slechte invoering van de wet zijn voor een groot deel op hun schouders gekomen. Docenten kregen veel kritiek te verduren. De inspectie vond bijvoorbeeld de examens jaar na jaar onder de maat. Maar de docenten werden van de ene op de andere dag deskundig geacht voor een specialistische taak als het maken van examenopgaven. Hopelijk besteedt een volgend onderzoek wel aandacht aan de gevolgen voor het personeel."
De stuurgroep brengt in juni definitief verslag uit aan het ministerie. De Tweede Kamer buigt zich begin 2002 over de evaluatie van de wet.

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.