• blad nr 8
  • 21-4-2001
  • auteur T. Snel 
  • Redactioneel

 

Schaf de schoolvakanties af, verbouw de basisvorming

Schaf de schoolvakanties af, ontwikkel een simulatiespel voor meer autonomie in het onderwijs, start teamteaching in het basisonderwijs, verbouw de basisvorming. Een greep uit de twintig inzendingen die in het kader van de wedstrijd 'Ontwerp het onderwijs van de toekomst' op kosten van het ministerie uitgewerkt mogen worden. In september volgt een nieuwe beoordeling.

Voor de door bewindslieden Hermans en Adelmund uitgeschreven ontwerpwedstrijd werden meer dan vierhonderd ideeën ingezonden. Ze komen uit allerlei hoeken: leerlingen, ouders, leerkrachten, schoolbesturen, vakbonden, onderzoeksorganisaties en organisatieadviesbureaus. In de politiek en bij onderwijsbonden werd de wedstrijd gezien als het zoveelste bewijs van ideeënarmoede op het ministerie zelf. Van die kritiek hebben de inzenders zich niets aangetrokken. Zij hebben oude en nieuwe plannen op papier gezet.
Onder de winnende inzendingen zitten twee vwo-klassen die onder leiding van hun leraar-in-opleiding maatschappijleer de ideale inrichting van hun school op papier hebben gezet. De voorzitter van de Algemene vereniging van schoolleiders, Ton Duif, wil de basisschool inrichten naar het concept van teamteaching, waarin niet één docent een klas lesgeeft, maar een team van vijf of zes een grotere groep kinderen bij hun leertraject begeleidt. Verder liggen er plannen voor het afschaffen van de schoolvakanties, invoering van een modern beloningsmanagement, het ontwikkelen van een spelsimulatie waarmee de gedragsconsequenties kunnen worden nagegaan van meer vrijheid van scholen, een andere rolverdeling van de professionals binnen de school en verbouwing van een school voor speciaal onderwijs vanuit het perspectief van de leerlingen. Opmerkelijk is het voorstel voor een volledige herinrichting van de eerste drie jaren van het voortgezet onderwijs.
Op basis van de ingediende begrotingen krijgen degenen die hun projecten verder mogen uitwerken, het hiervoor benodigde geld van het ministerie van Onderwijs. Per project varieert dat van tien- tot honderdduizend gulden. In september zullen de meest inspirerende uitwerkingen worden gepresenteerd op een conferentie over het onderwijs van de toekomst. De inzenders van de niet-geselecteerde voorstellen hebben hun werk niet voor niets gedaan: alle ideeën komen op www.onderwijsdebat.nl en www.kennisnet.nl te staan.

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.