• blad nr 19
  • 2-11-2002
  • auteur . Overige 
  • Column

 

De kogel en de kerk

De kogel is bijna letterlijk door de kerk gegaan. Direct na het indrukwekkende afscheid van prins Claus werden de politieke wapens getrokken. De kogel was het opzeggen van het vertrouwen in de samenwerking tussen CDA, VVD en LPF. Een smakelozer moment voor dit politiek handelen viel nauwelijks te kiezen.
Op 15 mei schoot de kiezer 'overdrachtelijk' een kogel door de paarse kerk. Die klap kwam aan. Sindsdien verdiepen we ons in de meningen over hoe het anders moet. Op basis daarvan zetten we voor het onderwijs de urgente investeringen op rij. Onder het motto 'verantwoordelijkheid heeft ook een prijs' bracht fractievoorzitter Jeltje van Nieuwenhoven dat in bij het debat over de regeringsverklaring.
Tegelijkertijd knaagt bij mij de twijfel. Juist in Paars II werd geld voor onderwijs vrijgemaakt: voor het aanpakken van onderwijsachterstanden, het inzetten van meer functies in de school en het wegwerken van het achterstallig onderhoud. Toch bestaat het beeld dat het onderwijs op zijn laatste benen loopt en dat dit vooral komt omdat de paarse regering geen oog had voor de noden.
Moet er nog een kogel door de kerk? Het gaat niet alleen om extra geld. Belangrijker is een gezamenlijke inspiratie van ouders, leerkrachten, studenten en overheid voor de waarde van goed onderwijs. Dan krijgt het onderwijs zijn gerechtvaardigde plaats in de samenleving en kan het worden ondersteund met uitvoerbare wetten en voldoende middelen.
Ook is er nog een kogel nodig om door de kerk van de arbeidsmarkt heen te jagen. Werken in het onderwijs is prachtig. Je inzetten voor de ontwikkeling van kinderen en jongeren is een verrijking. We moeten eerst en vooral uitstralen trots te zijn op ons onderwijs. Doen we dat niet, dan zijn we ook met extra miljarden niet geholpen.

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.