• blad nr 19
  • 2-11-2002
  • auteur T. van Haperen 
  • Column

 

K**wijf

"Ja, hé... ik zit daar mooi voor lul. En niet voor de eerste keer. Laatst begint dat mens ineens over die Ali uit Somalië, want dat gaat ook over de islam. Maar ik denk: 'Wat krijgen we nou? Dit hebben we niet afgesproken'. Ik zit op 5-vwo, ga naar de les omdat we over die stof een toets krijgen. Die les is bedoeld om antwoorden na te kijken, kan ik de rest van de week leren. En op die stomme studiewijzer staat: module 5 af. Plannen weet je wel? Dat zei ik tegen dat secreet. Nee, niet op een aardige toon. Jij zou toch ook woedend zijn? Mocht ik haar antwoordkaart lenen, kon ik straks in een tussenuur nakijken. Ja, hé... in mijn eigen tijd zeker? Toen werd ze pissig. Haar oplossing? Nakijken doen we de volgende les wel. Dat is dus minder tijd om te leren. Als ik een onvoldoende haal, is het niet mijn schuld. Dat zei ik. Legde ze het bij mij... ik kon toch kiezen? Waartussen? Ik liet het er maar bij.
"Heeft die trut een hele presentatie voorbereid: film, stukjes uit de krant. Iedereen lulde mee. Voor, tegen... het hield niet op. We hebben één Marokkaan in de klas, zo'n slijmerd. Nou, die had het hoogste woord, het leek wel een politicus. Maarten en Annelies er tegenin. Ineens ging de zoemer, iedereen bleef zitten, maar het was wel pauze en ik wilde die antwoordkaarten. Ik had twee uur vrij, dan kon ik nakijken en de rest van de week die stomme module leren. Ik riep om die kaarten. Zei dat mens: 'Dat komt de volgende keer wel'. Wegwezen dus, ik zal daar een beetje in mijn vrije tijd over Ali keniknie discussiëren.
"De volgende les, weer geen antwoorden. Begint ze over de val van het kabinet. Opkomst van Fortuyn, vreemdelingenhaat, 11 september en de rol van de islam. Eerst een videofragment van die minister van integratie. Wat een lelijkerd! Ik roep: 'Zullen we eindelijk die vragen nakijken?' Niet dus. 'Mag ik naar de mediatheek!?' Als ik de aantekeningen van de les overneem. Ik er tegenin. 'Ja hé, wat heeft dit met geschiedenis te maken? Lekker baantje leraar, een beetje tv kijken. Waarom moet ik dit weten? Ali en Fortuyn staan niet in het programma voor toetsing en afsluiting!' Dus ik kwaad. En ja, ik scheld haar uit voor kutwijf. Dat mens moet toch gewoon lesgeven? Dus ik naar de coördinator, die geeft me gelijk, de docent moet de studieplanner volgen. Dus ik terug, mag ik de klas niet in. Ze douwt een doos met antwoordkaarten in mijn handen. 'Ga jij maar lekker nakijken, maar eerst even melden bij de conrector'. Krijg ik daar die waarden-en-normenshit over me heen. 'Zo gaan wij hier niet met elkaar om'. Dat is nieuw voor mij. Ben ik ineens geschorst. Fuck off... dat pik ik dus niet, hè!"

Dit bericht delen:

© 2025 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.