- blad nr 19
- 2-11-2002
- auteur . Overige
- Redactioneel
'Samenleven leer je op school'
Het onderzoek nam vijf jaar in beslag en Agnes Kassenberg interviewde 1400 derdeklassers van 26 verschillende middelbare scholen. "Ik vroeg me af op welke plek jongeren ervaren dat zij deel uitmaken van de sociale gemeenschap. De vertrouwde band die mensen vroeger hadden met hun kerk, dorp of vereniging verdwijnt. Vooral jongeren voelen die band steeds minder." Tegenwoordig hebben veel jongeren in het voortgezet onderwijs volgens Kassenberg een sterke binding met hun school. Om met de woorden van de onderzoeker te spreken: op veel scholen bestaat een goede sociale gemeenschap.
De sterke band met school, komt door de aanwezigheid van leeftijdgenoten. Op school sluiten jongeren vriendschappen en vechten zij ruzies uit. De leerlingen ontwikkelen er hun eigen identiteit. Buurthuizen en verenigingen blijken daarvoor minder belangrijke plaatsen te zijn. Kassenberg concludeert dat middelbare scholen een goede voorbereiding kunnen vormen voor het leven van jongeren in de samenleving. 'Samenleven leer je op school', schrijft zij in haar onderzoek. De sociologe meent dat het belangrijk is dat leerlingen zich betrokken voelen bij de school. Leerlingen die het gevoel hebben bij een hechte gemeenschap te horen, scoren namelijk beter in de Nederlandse taal en hebben een positief zelfbeeld.