• blad nr 17
  • 3-10-2002
  • auteur . Overige 
  • Column

 

Luisteren

Op de dag van de verkiezingen werd mij gevraagd wat ik van de uitslag had geleerd. Mijn eerste reactie was: "wij moeten eerst luisteren en dan pas spreken".
Enkele maanden later ervaar ik aan den lijve hoe lastig het is om als Kamerlid dit voornemen in de praktijk waar te maken. Als vanmorgen de minister van Onderwijs een brief aan de Kamer stuurt, verwacht iedere journalist dat ik daar direct een reactie op kan geven. Natuurlijk, zo'n brief staat veelal niet op zichzelf en kan deel uitmaken van een langdurig beleidsproces. Ook weet ik in het algemeen hoe mijn partij in hoofdlijnen over een beleidsvoorstel denkt. Waarom dan ook niet gelijk reageren? Toch zou in de beperking onze kracht moeten liggen. Geven wij de betrokkenen bij het onderwijs voldoende ruimte om hun visie op het nieuwe beleid te geven voordat wij een oordeel vellen?
Neem de onderwijsbegroting. Een veelomvattend stuk en richtinggevend voor de komende vier jaar. Onze fractievoorzitter Maxime Verhagen heeft namens de CDA-fractie een eerste reactie op hoofdlijnen afgegeven. De toon van deregulering en autonomievergroting is gezet en de financiële uitgangspunten zijn bevestigd. Nu is er nog alle gelegenheid om bij de voorbereiding van de begrotingsbehandeling te luisteren naar het onderwijsveld. Na prinsjesdag heb ik reeds een stortvloed aan schriftelijke commentaren ontvangen. Ik voer daarnaast met mijn collega's rondetafelgesprekken, waarbij iedereen die er maar een beetje toe doet wordt uitgenodigd. Ik spreek echter niet alleen met de bobo's uit het onderwijs. Zo had ik afgelopen week een overleg met de rectoren van mijn adoptiescholen. Een mogelijkheid om in direct contact te staan met de werkvloer. Naast schoolleiders is het ook goed om te luisteren naar leerkrachten, ouders en studenten. Daarom hoor ik ook graag wat u van de begroting vindt. Wat zijn bijvoorbeeld uw suggesties voor het verminderen van regels of het terugdringen van het lerarentekort? U kunt mij mailen: jandevries@tk.parlement.nl .

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.