• blad nr 17
  • 3-10-2002
  • auteur . Overige 
  • Column

 

Hoera... meer werklozen

Wat moet ik daar nou weer van denken? Minister Van der Hoeven speculeert er op dat de slechte economische toestand het aantal zij-instromers wel zal doen toenemen. Ze gaat er kennelijk vanuit dat er flink wat werklozen bij komen en die kunnen dan mooi voor de klas. Als het zo uitkomt met een hoger salaris dan de bevoegden met een flink aantal dienstjaren. De minister verwacht dat wie kan kiezen tussen de ww en vervolgens de bijstand of de ongewisse sprong in het diepe van het vmbo, wel zal springen. Maar wat valt er te verwachten van mensen die met deze motivatie in arren moede in het onderwijs gaan werken?
De regering, de Tweede Kamer en het grote publiek zijn gewend met gulle hand het onderwijs een reeks maatschappelijke taken of verantwoordelijkheden toe te bedelen zoals de bevordering van de emancipatie van etnische minderheden en hun integratie, herstel van normen en waarden, een steeds hoger niveau van kennis en vaardigheden en nu komt daar de bestrijding van de werkloosheid ook nog bij. Balkenende en de zijne zijn goede leerlingen van de trendy filosoof Cruijff: elk nadeel heb z'n voordeel.
Wat heeft de minister het toch goed voor met het onderwijs. Ze wil de werkdruk van oudere leraren verminderen door ze beginnende leraren, waaronder ook de uit de werkloosheid komende zij-instromers, te laten begeleiden. Dat vermindert niet de werkdruk maar wel het aantal lesuren van die begeleider. Dat moet uit de lumpsum worden aangevuld. Daar draaien dan de leraren voor op die hoopten op een bescheiden verhoging van hun te lage salarisschaal. De overheid wil de aantrekkelijkheid en het aanzien van het leraarschap vergroten. Terecht, maar dat zal niet lukken door werklozen aan te trekken die het dan in hemelsnaam maar eens in de school proberen. Zo wordt de school een soort sociale werkplaats. Wie ruimt over een jaar of wat de puinhoop op?

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.