- blad nr 17
- 3-10-2002
- auteur . Overige
- Column
Hoera... meer werklozen
De regering, de Tweede Kamer en het grote publiek zijn gewend met gulle hand het onderwijs een reeks maatschappelijke taken of verantwoordelijkheden toe te bedelen zoals de bevordering van de emancipatie van etnische minderheden en hun integratie, herstel van normen en waarden, een steeds hoger niveau van kennis en vaardigheden en nu komt daar de bestrijding van de werkloosheid ook nog bij. Balkenende en de zijne zijn goede leerlingen van de trendy filosoof Cruijff: elk nadeel heb z'n voordeel.
Wat heeft de minister het toch goed voor met het onderwijs. Ze wil de werkdruk van oudere leraren verminderen door ze beginnende leraren, waaronder ook de uit de werkloosheid komende zij-instromers, te laten begeleiden. Dat vermindert niet de werkdruk maar wel het aantal lesuren van die begeleider. Dat moet uit de lumpsum worden aangevuld. Daar draaien dan de leraren voor op die hoopten op een bescheiden verhoging van hun te lage salarisschaal. De overheid wil de aantrekkelijkheid en het aanzien van het leraarschap vergroten. Terecht, maar dat zal niet lukken door werklozen aan te trekken die het dan in hemelsnaam maar eens in de school proberen. Zo wordt de school een soort sociale werkplaats. Wie ruimt over een jaar of wat de puinhoop op?