- blad nr 17
- 3-10-2002
- auteur T. Snel
- Redactioneel
Verplichte kleutertest gaat veel te ver
Vanaf 1 augustus 2005 moeten de scholen de vierjarigen testen. 'Met de verplichte begintoets in het primair onderwijs kan in relatie met de eindtoets de toegevoegde waarde van een school worden vastgesteld', zo staat in de onderwijsbegroting. "Dit gaat ons veel te ver", reageert Ton Duif, voorzitter van de AVS. "Waarom zou je de leerlingen onderwerpen aan een testcircus als het er om gaat de kwaliteit van de school te toetsen?" Ook zijn de resultaten van zo'n meting volgens de AVS onbetrouwbaar. Onder andere omdat de helft van de leerlingen minimaal één keer van school wisselt. En je kunt bij zo'n test niet uitsluiten wat de toegevoegde waarde van ouders en omgeving op het leren van het kind is.
In Amerika kiest de overheid steeds meer voor gestandaardiseerde toetsen in het onderwijs. Dat begint tegenwoordig al op driejarige leeftijd. De Amerikaan Bill Wetzel, die eind september in Amsterdam sprak tijdens een conferentie over kwaliteit en onderwijs: "Kinderen die de test niet halen, en dat zijn vaak kinderen van arme ouders, vallen al aan het begin van het onderwijs buiten de boot." Hij is fel tegenstander van gestandaardiseerde toetsen en oprichter van Students against testing (SAT). Volgens hem zijn standaardtesten de doodsteek voor creativiteit in het onderwijs. Op de site van SAT staan allerlei tips hoe ouders, leerkrachten en studenten toetsen kunnen boycotten.