• blad nr 17
  • 3-10-2002
  • auteur R. Sikkes 
  • Redactioneel

 

Taalondersteuning

Het onderwijs in allochtone levende talen is, anders dan het kabinet-Balkenende denkt, allang geen aparte les in een andere taal meer", zegt Liesbeth Verheggen, dagelijks bestuurder van de AOb. "Ruim zeventig procent van de gemeenten gebruikt sinds 1998 de oalt-gelden voor taalondersteuning: hulp binnen de school om leerlingen zo snel mogelijk Nederlands te leren. Slechts dertig procent gebruikt de subsidie voor lessen in een andere taal."
Het schrappen van het oalt-budget van 70 miljoen euro is daarom op onjuiste gronden genomen, vinden de onderwijsorganisaties. Het heeft desastreuze gevolgen voor het leren van het Nederlands. Bij het vaststellen van de bezuinigingsmaatregelen heeft de regeringscoalitie zich niet gerealiseerd wat er vandaag de dag met de oalt-gelden gebeurt. De onderwijsorganisaties vinden dat er een duidelijk onderscheid gemaakt moet worden: de taalondersteuning moet blijven; hoe het onderwijs in een andere taal vormgegeven moet worden is een zaak die daar los van staat. Het pleidooi voor meertalig onderwijs op de basisschool van Forum en andere organisaties, onderschrijven de organisaties daarom niet. Bij de start van de behandeling van de onderwijsbegroting zullen de organisaties een petitie aanbieden die pleit voor het behoud van de taalondersteuning.

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.