- blad nr 17
- 3-10-2002
- auteur A. Vink
- Redactioneel
Geen financiering meer voor illegale leerling in nieuwkomersklas
In Amsterdam is onrust ontstaan onder schoolleiders van scholen met speciale opvanggroepen voor nieuwkomers. Per 1 oktober moeten gemeenten een administratie bijhouden van de verblijfsvergunningen van de nieuwkomers. Op grond van deze administratie krijgen gemeenten voor illegale leerlingen in deze nieuwkomersgroepen geen financiering meer.
Voorheen financierden de gemeentes deze groepen zonder onderscheid tussen legale en illegale leerlingen. Sinds maart dit jaar is de financiering van het onderwijs aan nieuwkomers echter gelijkgeschakeld aan het onderwijs aan asielzoekers en overgegaan naar de rijksoverheid. De regeling is gekoppeld aan de nieuwe vreemdelingenwet van 2000. De illegale leerlingen kunnen nog wel terecht in het reguliere onderwijs omdat zij volgens de Verklaring van de Rechten van het Kind recht hebben op onderwijs. Gewone scholen ontvangen voor illegale leerlingen wèl financiering. Volgens een woordvoerster van het ministerie van Onderwijs kunnen gemeenten nog wel zelf kiezen of zij illegale leerlingen in de speciale opvangklassen houden. De illegale leerling is dan echter voor rekening van de gemeente.
De gemeente Amsterdam heeft in tegenstelling tot andere grote gemeentes zoals Den Haag, Rotterdam en Utrecht de regeling gelijk ten uitvoer gebracht. De gemeente Utrecht heeft dat nog niet gedaan omdat ze eerst de gevolgen goed wil bestuderen.
De AOb is benaderd door leden uit Amsterdam met de vraag of het wel de taak van schoolleiders is om een verblijfsvergunning van leerlingen te controleren. Volgens Frans Langeveld, sectorbestuurder primair onderwijs van de AOb, heeft het ministerie onvoldoende beseft wat de gevolgen van de regeling zijn. De regeling is in eerste instantie bedoeld als financiering voor gemeenten die plotseling worden overvallen door een toename van asielzoekerskinderen. "Daarbij is waarschijnlijk nooit bedacht dat de koppeling met de vreemdelingenwet in de grote steden deze gevolgen kon hebben. Deze scholen kampen met een geheel andere problematiek dan de doorsnee asielzoekerschool", aldus Langeveld.
De Algemene vereniging van schoolleiders ziet grote bezwaren in het aanleveren van de gegevens over de verblijfsstatus van leerlingen door schooldirecteuren. Voorzitter Duif: "Schoolleiders zijn er voor het mogelijk maken van onderwijs. Het vragen naar een verblijfsvergunning verstoort de vertrouwensband die een school moet opbouwen met een leerling. Vooral bij deze kwetsbare groep leerlingen. Nu worden schoolleiders een soort opsporingsambtenaar en dat is hun taak niet."