• blad nr 17
  • 9-10-1999
  • auteur T. Snel 
  • Redactioneel

 

Onderwijsbegeleiding

De onderwijsbonden moeten in overleg met de werkgevers competentieprofielen voor de verschillende functies binnen de onderwijsbegeleidingsdienst ontwikkelen. Dat vonden de deelnemers aan het congres over vernieuwingen in de onderwijsbegeleidingsdiensten, dat op 30 september in Zwolle werd gehouden.
De obd¹s zijn altijd alleen inhoudelijk bezig geweest, maar nu subsidie niet meer vanzelfsprekend is moeten ze zich professioneel en onafhankelijk opstellen tegenover de gemeente. Het Œproduct¹ moet goed zijn en er zullen nieuwe Œproducten¹ moeten komen. Niet iedere medewerker kan op de klant worden afgestuurd om opdrachten binnen te halen, zo bleek tijdens het congres. Acquisitievaardigheden zijn van belang en er is gerichte scholing nodig om deze kwaliteiten te versterken.
Er zou een centrale persoon binnen de obd moeten zijn die de opdracht binnenhaalt, een ander voert de opdracht dan verder uit. ³De tendens binnen onze dienst is nu dat we alles aannemen², zei een deelnemer, ³want we kunnen alles. Wie het uit gaat voeren, zien we dan wel weer.² Dat is voor de toekomst niet de juiste werkwijze, meenden de deelnemers. Zij verwachten van de onderwijsbonden dat die zich bezig gaan houden met de afstemming van acquisitie en uitvoering, de beloningsstructuur en het ontwikkelen van een beroepscode. Ook zou het goed zijn als er een registratiesysteem komt voor onderwijsbegeleiders.

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.