- blad nr 17
- 9-10-1999
- auteur . Overige
- Column
Van de Camp
De onderwijscommissie van de CDA-fractie brengt regelmatig werkbezoeken of houdt een Œstudiedag op locatie¹. Ditmaal waren wij te gast in Utrecht op het Dr F.H. de Bruijne-lyceum. Onze gastheer was rector Dinus Grotenhuis. Het is maar goed dat wij deze rector reeds kenden, zijn enthousiasme is zo groot dat wij anders zouden denken dat hij overdrijft. Rector Grotenhuis pleitte niet zozeer voor een verlengde schooldag, maar voor de Œgevulde schooldag¹. Kinderen in het voortgezet onderwijs kunnen een topproductie leveren (ook in huiswerk) als zij van bijvoorbeeld 8.30 tot 15.30 uur een aaneengesloten programma hebben, dus geen lege tussenuren of gelanterfant in de stad.
Indrukwekkend was het verhaal van Harry Blume en George Vermaak van de Lukasschool over het pilotproject ŒTweetalig onderwijs en de internationale kopklas¹. Geef met name allochtone leerlingen een kopjaar op de basisschool, te verzorgen op de school voor voortgezet onderwijs ter voorbereiding op de eigenlijke brugklas, een aanvullend intensief taaljaar en de resultaten van het navolgende voortgezet onderwijs zijn verbluffend.
Ook te gast was GroenLinks-wethouder Jan van Leijenhorst. Hij gaf een uiteenzetting over de doelstellingen van de forumschool. De totstandkoming van de brede school is niet eenvoudig, tal van regels staan die in de weg. De ministeries werken onvoldoende samen, de regelgeving van de departementen is qua afstemming gewoon killing. Ook de samenwerking tussen de gemeentelijke diensten en ambtenaren is vaak moeizaam. Vandaar dat de gemeente Utrecht praktisch alle diensten die met de forumschool van doen hebben tot één dienst heeft samengevoegd.
In veel gemeenten kiest men ervoor om de brede school Œvan onderop¹ tot stand te laten komen. Dat klinkt heel democratisch en modern, maar ik heb er zo mijn twijfels bij. Deze aanpak kan ertoe leiden dat in elke gemeente het wiel wordt uitgevonden en soms binnen één en dezelfde gemeente meerdere wielen! Natuurlijk kun je à la Tineke Netelenbos de good practice-voorbeelden door het land sturen, maar ik zou liever kiezen voor een format. Een blauwdruk die als leidraad dient om de diverse actoren, van ouders tot en met riagg, te positioneren. Volgens mij kun je met een dergelijk format talrijke regels neutraliseren en stammenstrijden voorkomen.
Op onze studiedag hadden wij ook te gast Piet Post, de nieuwe rector van het Niels Stensencollege. Hij had tal van prachtige voorbeelden van positief denken. Ik noem er twee. Wat is een zwarte school? Antwoord: Een kwaliteitsschool in ontwikkeling. En hoe leg je aan (witte) ouders uit dat je school 23 nationaliteiten omvat? Antwoord: ŒWe are celebrating diversity¹.