• blad nr 17
  • 9-10-1999
  • auteur . Overige 
  • Column

 

Barth

ŒVergeleken met de grote investeringen van de afgelopen jaren is 35 miljoen extra wel erg karigč, kopte het vorige nummer van Het Onderwijsblad. Tja, daar sta je dan met je goede gedrag. Blij dat de onderwijsbegroting in 2000 met zočn anderhalf miljard gulden stijgt. Maar dat is geen nieuws, viel te lezen. Immers: klassenverkleining, computers, moderne arbeidsvoorwaarden, vernieuwingsgeld - het stond allemaal al in het regeerakkoord. Geen nieuws, en dus bestaat het niet? Zelfs een oud-journalist moet van die redenering even slikken.
Maar goed, hoe mooi een begroting ook is, het kan altijd beter. En dus heeft de Tweede Kamer in grote eensgezindheid tijdens de algemene beschouwingen nog zočn 270 miljoen extra voor het onderwijs uitgetrokken. Daarvan is 100 miljoen bestemd voor uitbreiding van de tegemoetkoming voor ouders in de studiekosten. Vooral de boeken voor het studiehuis en het leerhuis laten voor hen de kassa rinkelen. Daarnaast gaat twintig miljoen naar voorschoolse opvangprojecten (als Piramide en Kaleidoskoop). Voor de zomer had de Kamer onder het motto Œde kraan dichtdraaien is beter dan dweilenč al bepleit om daar meer geld voor vrij te maken. Uit de evaluatie van de projecten was gebleken dat ze werken. Hoe vroeger er op ontwikkelingsachterstanden bij kinderen kan worden ingespeeld, hoe groter de kans op verbetering. Tegelijkertijd liep echter de subsidie af, waardoor succesvolle initiatieven met opheffing bedreigd werden. Dat is nu gelukkig afgewend. Nog mooier zou het zijn als de voorschoolse opvang wordt ingebed in brede buurtscholen.
Voor de brede buurtscholen en scholen met veel achterstandsleerlingen komt een potje van dertig miljoen. Bedoeld om de omstandigheden op de scholen aantrekkelijker te maken. De salarissen kunnen er iets van omhoog. Ook kunnen er conciërges, onderwijsassistenten of buurtschoolcoördinatoren van worden aangesteld om de werkdruk van leraren en directeuren wat te verlichten. Met nog eens dertig miljoen wordt een daling van de bekostiging van het mbo opgevangen. Daar daalt het aantal leerlingen de komende jaren en dat zou minder geld betekenen, in totaal 55 miljoen. Door die korting te verzachten, krijgen de instellingen in de bve-sector wat meer lucht.
Ook voor het tekort aan kinderopvang in het onderwijs is nu (hopelijk) een oplossing gevonden. Vorig jaar ontdekten we een groot tekort aan plaatsen. Het extra geld dat de bewindslieden toen op tafel legden, bleek deze zomer al weer te weinig om de wachttijd substantieel te bekorten. Vorige week verhoogde de Kamer het budget met twintig miljoen. Dat moet ook helpen te voorzien in naschoolse opvang voor de herintredende moeders die we zo hard nodig zullen hebben om de klassen inderdaad kleiner te maken.
Ten slotte komt er nog twintig miljoen voor de ontwikkeling van educatieve software. Tijdens het debat over de onderwijsbegroting zullen we verder bespreken hoe dat precies zal worden besteed. Wat mij betreft moet het vooral helpen om software voor het voortgezet onderwijs betaalbaar te houden. Die schoolboeken zijn al duur genoeg.

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.