- blad nr 17
- 9-10-1999
- auteur . Overige
- Redactioneel
Woordjes stampen tegen taalachterstand
Tesser sprak tijdens het congres Uw gemeente en GOA, dat eind september door het Christelijk pedagogisch studiecentrum in Amersfoort was georganiseerd. Zo¹n zestig ambtenaren die zich sinds de deregulering met het gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid bezighouden, luisterden er twee dagen naar lezingen en wisselden ervaringen uit. Hoewel Tesser weinig meer deed dan met cijfers bevestigen wat allang bekend was, beleefde de zaal een collectief aha.
De kern van het taalprobleem is de beperkte woordenschat, zo hield Tesser zijn gehoor voor. Begrijpend lezen is de basis van alle schoolprocessen, dus ligt de wortel van de slechtere schoolprestaties bij de taal. Marokkaanse leerlingen bijvoorbeeld hebben aan het eind van groep acht een taalniveau bereikt waarop autochtone kinderen aan het eind van groep zes zitten. Surinaamse kinderen hebben dan een taalachterstand van een jaar.
³Die achterstand lijkt ontmoedigend groot. Kan het onderwijs hier nog wel wat aan doen?², vroeg Tesser zich af. Hij legde de rekenprestaties naast die van de taal en toonde aan dat Chinese leerlingen zelfs beter presteren dan autochtone kinderen. ³Etnische afkomst zegt dus niet alles.² De rekenachterstand van Turkse en Marokkaanse kinderen is in groep acht kleiner dan die bij taal. In groep vier zijn de achterstanden twee keer zo groot, maar in groep acht zijn ze ver ingelopen. ³Het onderwijs heeft meer invloed op rekenen, omdat die vaardigheid alleen op school wordt geleerd², aldus Tesser. Hij pleitte voor meer voorschoolse opvang en het bevorderen van de cognitieve ontwikkeling, het afstemmen van didactisch handelen en trainen van de woordenschat.