• blad nr 17
  • 9-10-1999
  • auteur . Overige 
  • Redactioneel

 

Tevreden met het werk

Driekwart van de leerkrachten op achterstandsscholen is tevreden tot zeer tevreden met het werk. Wel zouden een hoger loon, een hechter team, minder zorgleerlingen en meer individuele begeleiding van leerlingen een aantrekkelijker werkplek van deze scholen kunnen maken.
Dit blijkt uit het onderzoek De positie van leraren op basisscholen in grote steden, dat het bureau Regioplan in opdracht van het ministerie van Onderwijs heeft uitgevoerd. Begeleiding van leerlingen buiten klassenverband en het volgen van nascholing vinden zowel leerkrachten van achterstands- als van Œgewone¹ scholen zwaar. Het lesgeven en de taken tijdens de pauze vallen leraren op achterstandsscholen zwaarder dan leraren op andere scholen.

Hogere beloning
Voor dit onderzoek zijn 1809 leerkrachten aangeschreven van 75 scholen: dertig achterstandsscholen, vijftien zogenoemde tussenscholen en dertig niet-achterstandsscholen. Slechts 33 procent heeft de vragenlijsten teruggestuurd, waarvan 388 compleet en 209 een verkorte versie. De gegevens over werkdruk zijn niet in de analyse opgenomen, omdat een eenduidige interpretatie van de gegevens niet mogelijk was.
De uitkomsten van het onderzoek worden betrokken bij de uitwerking van de plannen die in de ministeriële nota Maatwerk voor morgen zijn aangekondigd. Het Centraal planbureau onderzoekt op dit moment of een hogere beloning meer leraren zal aantrekken. Binnenkort zijn hiervan de resultaten te verwachten. (AvU)

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.