- blad nr 17
- 9-10-1999
- auteur . Overige
- Redactioneel
Tevreden met het werk
Dit blijkt uit het onderzoek De positie van leraren op basisscholen in grote steden, dat het bureau Regioplan in opdracht van het ministerie van Onderwijs heeft uitgevoerd. Begeleiding van leerlingen buiten klassenverband en het volgen van nascholing vinden zowel leerkrachten van achterstands- als van Œgewone¹ scholen zwaar. Het lesgeven en de taken tijdens de pauze vallen leraren op achterstandsscholen zwaarder dan leraren op andere scholen.
Hogere beloning
Voor dit onderzoek zijn 1809 leerkrachten aangeschreven van 75 scholen: dertig achterstandsscholen, vijftien zogenoemde tussenscholen en dertig niet-achterstandsscholen. Slechts 33 procent heeft de vragenlijsten teruggestuurd, waarvan 388 compleet en 209 een verkorte versie. De gegevens over werkdruk zijn niet in de analyse opgenomen, omdat een eenduidige interpretatie van de gegevens niet mogelijk was.
De uitkomsten van het onderzoek worden betrokken bij de uitwerking van de plannen die in de ministeriële nota Maatwerk voor morgen zijn aangekondigd. Het Centraal planbureau onderzoekt op dit moment of een hogere beloning meer leraren zal aantrekken. Binnenkort zijn hiervan de resultaten te verwachten. (AvU)