• blad nr 6
  • 24-3-2001
  • auteur . Overige 
  • Baanbrekers

 

Dagboek van Marjolijn van Son

Dinsdag 13 februari
Ans, mijn nieuwe directe collega, en ik hebben een druk programma vandaag. De kinderen zijn vrij. Wij draaien echter overuren om van twee groepen één te maken. Eerst pakken we twintig dozen uit, alle spullen moeten een plek krijgen. Dan bespreken we de kinderen en maken we een indeling voor nieuw te vormen groepjes. Vervolgens de lesplanning tot de voorjaarsvakantie. Deze weken gebruiken we om de parallelklassen qua stof parallel te krijgen. Opeens is het 18.30 uur, we zijn nog lang niet klaar. Gelukkig draaien we morgen samen en hebben we de hele woensdagmiddag tot onze beschikking. Van tevoren hadden we al een hele actielijst gemaakt, maar ik had nooit gedacht dat er nog zoveel meer bij kwam kijken.

Woensdag 14 februari
Heerlijk, zo'n eerste dagje samen met je collega voor de klas. We beginnen met een paar kennismakingsspelletjes en het vervaardigen van naambordjes. De sfeer is gezellig en ook in het speelkwartier wordt er al druk gemixt. Ik zie kinderen die erg verdrietig waren omdat ze naar het andere gebouw moesten verhuizen, al gearmd met kinderen uit de nieuwe klas lopen. We hebben ook nog twee jarige Jobben, dus het is gewoon een feestdag. Na de pauze geeft Ans een rekenles en zit ik achter in de klas. Leuk om te zien hoe iemand anders lesgeeft. Er zit een aantal druktemakers in 'haar' klas en het is goed om te zien hoe zij hen benadert en corrigeert. 's Middags hebben we het nog druk met evalueren, computers aansluiten, geplande toetsen verschuiven naar volgende week, etc.

Vrijdag 16 februari
Mijn eerste dag alleen met 24 kinderen. Ik begin nog even met een naamspelletje. Dan schakel ik over op het lesprogramma van vandaag. Rekenen en taal gaan goed. Waar ik de meeste moeite mee heb is doorgaan met de lesstof als leerlingen je constant in de rede vallen of met anderen praten. Om ze op zo'n moment kort en zakelijk te corrigeren vind ik moeilijk. En met een nieuwe juf (althans voor veertien kinderen) wordt er natuurlijk het een en ander uitgeprobeerd. Ik probeer het tempo hoog te houden en de kinderen veel zelfstandig te laten werken. De ochtend verloopt naar tevredenheid. De middag daarentegen is erg druk en de aardrijkskundeles gaat rommelig. De twee groepen zijn nog niet even ver en ik heb een les voorbereid die twee lessen samenvat. Op deze manier kunnen we sneller met stof beginnen die voor beide groepen nieuw is. Om 14 uur word ik door de handvaardigheidjuf gered (zo voelde dat tenminste). Ze ziet meteen aan me dat ik er doorheen zit en kordaat begint ze met haar les.

Maandag 19 februari
Het hele weekend heb ik geslapen. Jé, wat kost zo'n nieuwe groep een boel energie, ik was gewoon helemaal leeg. Maar vandaag sta ik weer fris en fruitig voor de klas, de dag verloopt erg prettig.

Dinsdag 27 februari
Jippie, vandaag Artis-les! Met 24 kinderen, twee juffen en een moeder vertrekken we met de tram naar Artis. Eerst krijgen we van de Artismeester een leuke les over de overeenkomsten tussen mens en dier. Dan gaan de kinderen de dierentuin in om opdrachten uit te voeren. Als kroon op de dag mogen de kinderen cavia¹s aaien en eten geven.

Woensdag 28 februari
Door het ministerie worden voor basisscholen informatiemiddagen georganiseerd over het zij-instroomtraject. Via Het Onderwijsblad kreeg ik de uitnodiging om vragen te beantwoorden tijdens het vragenrondje. Het is goed om je bewust te zijn van de heersende meningen rond zij-instromers. In de zaal zitten zwartkijkers, twijfelaars en directeuren die al een positieve ervaring hebben met zij-instromers. De rechten en plichten van scholen, de rechtspositie van de zij-instromer die nog niet klaar is met de opleiding en het vrijmaken van iemand voor de begeleiding van de zij-instromers zijn de belangrijkste onderwerpen van deze middag.

Vrijdag 2 maart
Ik ben echt aan vakantie toe. Na de vakantie ga ik drie dagen werken. Maandag en vrijdag sta ik alleen voor de klas, dinsdag samen met Ans en de woensdag wordt mijn zelfstudiedag. Dus in de vakantie hoef ik mij even geen zorgen te maken over studeren. Een romantisch weekje Parijs met mijn lief, die net een maand voor zijn werk in Australië heeft gezeten, is dan ook een heerlijk vooruitzicht.

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.