• blad nr 6
  • 24-3-2001
  • auteur . Overige 
  • Column

 

Rabbae

Het onderwijs komt al vele jaren ernstig tekort en onder dit kabinet is daar nog geen verandering in gekomen. In 1994 gaven wij 5,3 procent van ons nationaal inkomen uit aan onderwijs. In 2002 is dat 4,4 procent. De uitgaven voor het onderwijs zijn weliswaar gestegen, maar minder snel dan de ontwikkeling van de welvaart. Bovendien zijn de uitgaven vooral besteed aan stijgende leerlingaantallen, compensatie van te laag geraamde salarissen, teruggedraaide bezuinigingen en eenmalige uitgaven.
De belangrijkste regel in het begrotingsbeleid van dit kabinet is de Zalmnorm. Door uit te gaan van een veel te lage economische groei is de financiële ruimte beperkt. De meevallers die daarvan het logisch gevolg zijn, mogen slechts zeer ten dele worden gebruikt voor nieuwe uitgaven. Dit levert in 2002 de schizofrene situatie op dat er vermoedelijk nauwelijks meevallers bij de uitgaven zijn (hooguit een half miljard), terwijl de inkomsten een meevaller van 32 miljard vertonen. Dit mag echter niet worden gebruikt voor het onderwijs! Wie zegt dat we het niet over de Zalmnorm maar over het onderwijs moeten hebben, toont zich daarom wel erg naïef. Wanneer Hermans de bonden wil aftroeven door meer dan een miljard te eisen, heeft hij een flink probleem met die norm. Zeker wanneer je bedenkt dat hij zich (terecht) heeft verplicht om voor 2001 de lerarensalarissen aan te passen aan de marktontwikkeling. Dit kost hem ten minste een half miljard. Om nog maar niet te spreken van het prijskaartje van het rapport-Van Rijn over de arbeidsmarktpositie van de collectieve sector.
De vraag in dit miljardenspel is: hoe gaat het kabinet zich hieruit redden?
1. Niet. De PvdA komt niet weg zonder substantiële investeringen in het onderwijs. Dit vergt een breuk met de Zalmnorm. De VVD heeft te veel prestige geïnvesteerd in de Zalmnorm om die breuk te accepteren. Het kabinet valt.
2. De PvdA gaat opnieuw door de bocht en accepteert dat voor dit kabinet investeringen in het onderwijs pas na belastingverlaging, staatsschuldverlichting en infrastructuur komen.
3. De VVD kan de druk vanuit de samenleving voor meer investeringen in het onderwijs niet weerstaan. Daarom komt er voor één keer een versoepeling van de Zalmnorm. De VVD offert desnoods haar succesvolle minister.
4. Met schrapen en schrappen en met potjes en fondsjes komt er toch een begroting. Boekhoudkundige creativiteit, eenmalige uitgaven en handig rekenwerk leveren een ogenschijnlijk aardige investering voor het onderwijs op.
5. Uitgaven zoals de tegemoetkoming studiekosten kunnen als belastingkorting in plaats van als onderwijssubsidie worden geadministreerd. Daardoor vallen er op de onderwijsbegroting miljarden vrij. Dit mag binnen de Zalmnorm.
6. Anders, namelijk...
Reacties kunnen naar m.rabbae@tk.parlement.nl worden gestuurd.

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.