• blad nr 6
  • 24-3-2001
  • auteur . Overige 
  • Column

 

Van de Camp

De stakingen zijn voorbij. De rust is weergekeerd. U en ik weten dat het slechts schone schijn is. Voor de buitenwacht doet iedereen weer zijn of haar werk maar in werkelijkheid is er een hoop spanning. Allereerst krijgen we nog een kleine taalstrijd over het door minister Hermans beloofde extra geld. Wat is 'minimaal één miljard plus'? Eén miljard plus duizend gulden is ook één miljard plus, maar zo kinderachtig zal hij toch niet zijn? En over welke periode wordt dat structurele geld toegevoegd? De AOb had het naar mijn beste waarneming over één miljard plus bij de voorjaarsnota, maar in de Kamer sprak de minister al over 'dit jaar'. En is het te verwachten geld wel structureel? Het lijkt een hoop geneuzel, maar als er iets is wat ik het afgelopen decennium heb geleerd is het wel dat het op dit soort details aankomt in de politiek. Afgelopen weekend deed VVD-fractievoorzitter Dijkstal het voorstel om het extra geld voor onderwijs (dáár is hij inmiddels wel van overtuigd!) weg te halen bij andere departementen. En dan met name ten koste van de budgetten voor asielzoekers. Een walgelijk en destructief voorstel!
De kosten voor asielzoekers gaan voor een belangrijk deel ten laste van de begroting voor ontwikkelingssamenwerking. In het Haagse jargon noemen wij dat de 'vervuiling' van het budget. Maar bovendien zal een vermindering van het budget voor asielzoekers nooit het benodigde extra geld voor onderwijs opleveren. En willen wij onderwijs nu afhankelijk gaan maken van een al of niet geslaagd toelatings­ en uitzettingsbeleid voor asielzoekers? Weer een typische VVD-aanpak: jarenlang het krakkemikkige beleid van mevrouw Schmitz en Job Cohen gedogen en dan goeie rechtse sier maken door onderwijs te gaan bekostigen uit het asielbudget. Ik mag me niet kwaad maken, maar ik moet het even kwijt.
Waar wil ik het eigenlijk over hebben? Over de 'wegzetcapaciteit'. Een vreselijk woord, maar ik leg het uit. Stel nu dat het extra geld waar de gezamenlijke organisaties op donderdag 15 maart om gevraagd hebben er komt, kunnen we het dan ook verantwoord 'wegzetten', dan wel gebruiken? Ik heb daar mijn zorgen over. Een paar voorbeelden: het lerarentekort wordt met extra structureel geld niet één, twee, drie opgelost. Naast geld heb je immers mensen nodig, studenten en/of zij-instromers. Die zouden er wel eens niet kunnen zijn. Ik ken schoolbesturen in het basisonderwijs die grote delen van het hun toekomende declaratiebedrag niet kunnen opnemen omdat er geen personeel te declareren valt. (Hadden we nu maar lumpsumbekostiging in het basisonderwijs dan kon je dat geld ook voor andere doelen gebruiken!) De rechtspositie in het onderwijs is nog steeds bar star. Er is veel te weinig functiedifferentiatie: kunnen we werkelijk goede mensen vasthouden met wat extra salaris? En is de functie van systeembeheerder nu al gedefinieerd en omschreven? Kortom, extra geld is nodig, maar kunnen we het op de korte termijn ook daadwerkelijk gebruiken?

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.