- blad nr 6
- 24-3-2001
- auteur . Overige
- Column
Van de Camp
De kosten voor asielzoekers gaan voor een belangrijk deel ten laste van de begroting voor ontwikkelingssamenwerking. In het Haagse jargon noemen wij dat de 'vervuiling' van het budget. Maar bovendien zal een vermindering van het budget voor asielzoekers nooit het benodigde extra geld voor onderwijs opleveren. En willen wij onderwijs nu afhankelijk gaan maken van een al of niet geslaagd toelatings en uitzettingsbeleid voor asielzoekers? Weer een typische VVD-aanpak: jarenlang het krakkemikkige beleid van mevrouw Schmitz en Job Cohen gedogen en dan goeie rechtse sier maken door onderwijs te gaan bekostigen uit het asielbudget. Ik mag me niet kwaad maken, maar ik moet het even kwijt.
Waar wil ik het eigenlijk over hebben? Over de 'wegzetcapaciteit'. Een vreselijk woord, maar ik leg het uit. Stel nu dat het extra geld waar de gezamenlijke organisaties op donderdag 15 maart om gevraagd hebben er komt, kunnen we het dan ook verantwoord 'wegzetten', dan wel gebruiken? Ik heb daar mijn zorgen over. Een paar voorbeelden: het lerarentekort wordt met extra structureel geld niet één, twee, drie opgelost. Naast geld heb je immers mensen nodig, studenten en/of zij-instromers. Die zouden er wel eens niet kunnen zijn. Ik ken schoolbesturen in het basisonderwijs die grote delen van het hun toekomende declaratiebedrag niet kunnen opnemen omdat er geen personeel te declareren valt. (Hadden we nu maar lumpsumbekostiging in het basisonderwijs dan kon je dat geld ook voor andere doelen gebruiken!) De rechtspositie in het onderwijs is nog steeds bar star. Er is veel te weinig functiedifferentiatie: kunnen we werkelijk goede mensen vasthouden met wat extra salaris? En is de functie van systeembeheerder nu al gedefinieerd en omschreven? Kortom, extra geld is nodig, maar kunnen we het op de korte termijn ook daadwerkelijk gebruiken?